zondag 7 november 2010

Hajo Meyer (EAJG): nazi-leiders amateurs vergeleken met 'de moordenaars van Gaza'

 
Ongelofelijk, verbluffend en volkomen geschift, maar hij heeft het echt gezegd zo heb ik van verschillende mensen die er bij waren vernomen. Je vraagt je af of hij al net zo hard aan het dementeren is als rabbi Ovadia Yosef.
 
Eronder een twee jaar oud artikel over het constante misbruik van Auschwitz door Hajo Meyer. Toen beweerde hij nog dat alleen de jaren '30 met de huidige tijd is te vergelijken, niet de Holocaust zelf. Zelfs die 'nuance' lijkt hij nu kwijt te zijn.
 
 
RP
------------------
 
Richard Priem
Hajo Meijer, oprichter ander Joods geluid, noemt "Nazi's lieverdjes tav Moordenaars van "...
 
Joël Serphos
Oh God, Hajo Meyer is er ook. Schreeuwen kan-ie. Volgens Meyer waren de Nazi-leiders amateurs, vergeleken met 'de moordenaars van Gaza'.
 
JoelSerphos Joël Serphos
Terechte ophef. Hajo Meyer noemde in discussieronde van Gate48-symposium de Nazitop 'amateurs' vergeleken met de 'murderers of Gaza'. (1)
 
Joël Serphos
Toch ontving de EAJG'er applaus, terwijl de opmerking smakeloos was. Bovendien kwam het uit het niets: thema was academische vrijheid. (2)
 
 
------------------

Hajo Meijer misbruikt stelselmatig Auschwitz

Thu 28-10-2010

Bron: Parool, 28 maart 2008

Soms is de maat vol. Ik heb mij – toen ik nog adjunct-directeur was van het CIDI – altijd heilig voorgenomen geen energie te spenderen aan de gedachtespinsels van Hajo Meijer over Israel, Palestijnen, Joden en Moslims. Maar toen ik op zondagochtend wakker werd met Hajo Meijer op de radio (Andere Wereld van Zondagochtend, 23 maart) en hem voor de zoveelste keer hoorde koketteren met Auschwitz was voor mij de maat vol.

Hajo Meijer gaat er prat op Auschwitz te hebben overleefd en beschouwt het als een paspoort om vrijwel alles wat in de wereld niet deugt te vergelijken met de Duitse politiek jegens de Joden in de jaren dertig. Meijer is gewiekst. Keer op keer zegt hij dat de positie van de Moslims in Nederland te vergelijken is met – nee, niet met de Holocaust – maar met de dertiger jaren in Duitsland en wij weten hoe dat is afgelopen! Joden werden in Duitsland gedehumaniseerd en gediaboliseerd, zei hij tijdens genoemd interview. Zo werden zij sluipenderwijs uit de Duitse samenleving gebannen. Datzelfde ziet hij nu in Nederland gebeuren met Moslims. In het interview van afgelopen zondag vroeg de interviewster hem of hij daarvan een voorbeeld kon geven. Dat kon hij wel. Hij vertelde o.a. dat hij als Jood geen lid meer kon zijn van niet-Joodse verenigingen.

Mijn vraag aan deze 83-jarige Auschwitz overlevende is of hij mij Nederlandse seculiere verenigingen kan noemen waarvan Moslims geen lid kunnen zijn? Ik zou hem ook willen vragen waar in Nederland een concentratiekamp is zoals Dachau, waar de Duitse Nazi-overheid vanaf haar aantreden in 1933 politieke tegenstanders heen stuurde. Ook zou ik graag willen weten waar er in Nederland islamofobe massabijeenkomsten plaatsvinden, zoals in het Duitsland van de dertiger jaren, waar massaal virulent antisemitische slogans werden gebezigd als Die Jueden sind unser Unglueck. En tot slot om de 'sfeer-vergelijking' die Hajo Meijer zo graag gebruikt compleet te maken, zou ik hem willen vragen welke homo in Nederland vervolgd wordt, zoals in Duitsland na 1933 gebeurde.

Ik ben voorzitter van de Interculturele Alliantie. In ons bestuur werken het COC, CIDI, twee islamitische organisaties en het antiracisme bureau RADAR nauw samen om door middel van diversiteitstrainingen een veilig intercultureel leefklimaat op scholen te creëren. Datzelfde geldt voor het Joods Marokkaans Netwerk Amsterdam, waarvan ik bestuurslid ben. Ook daar spannen wij ons gezamenlijk in voor een respectvolle samenleving. Ik kan nog vele andere voorbeelden geven, die in het Duitsland van de dertiger jaren voor Joden onmogelijk waren geweest, maar die – godzijdank – niet voor de Islamitische gemeenschap in Nederland noch elders in Europa voor Moslims gelden.

Niemand zal zeggen dat Moslims niet worden achtergesteld. Niemand zal beweren dat het een plezierige gedachte is dat de PVV, die stelselmatig stelling neemt tegen de Moslims, negen zetels in ons parlement bezet. Maar dat bestrijd je niet door een leugenachtige maatschappij visie van de daken te schreeuwen. De Nederlandse samenleving sluit zijn ogen niet voor de discriminatie van (de Islamitische) minderheden. Integendeel. De overheid, zowel op nationaal als op lokaal niveau en vele NGO's spannen zich in voor een harmonieuze inclusieve samenleving. Wat Hajo Meijer doet is het tegenovergestelde. Hij is degene die Moslims apart zet. Door voortdurend te roepen dat Moslims gediaboliseerd worden net zoals de Joden voorafgaand aan hun daadwerkelijke uitroeiing, creëert hij een klimaat waarin de samenleving onverschillig wordt. Immers, hoe zo gedehumaniseerde en gediaboliseerde Moslims, dat valt toch wel mee? Dat klopt: het diaboliseren van Moslims valt mee; de discriminatie van Moslims niet.

Ik zou als ik Moslim was de heer Meijer mededelen dat ik zijn 'steun' niet nodig heb en sterker nog hem willen verzoeken te stoppen met zijn ophitsend taalgebruik en foute historische vergelijkingen, waarmee hij alleen maar bevolkingsgroepen tegen elkaar opzet. Door het vergelijken van Nederland nu met het Nazi-Duitsland van de dertiger jaren beledigt hij niet alleen onze democratie, maar ook de intelligentie van de meeste Nederlands. Hij overdrijft schromelijk en maakt daardoor het wapen dat hij hanteert bij elke nieuwe uiting botter.

Ik zou Meijer - juist vanwege zijn Auschwitzverleden – willen vragen om zich op een vruchtbare wijze in te spannen voor een inclusieve samenleving. Het lijkt mij dat de - om zijn eigen woorden te parafraseren – de rook van Auschwitz niet óns het zicht op onze samenleving ontneemt, maar het zicht van Hajo Meijer zelf.

Hadassa Hirschfeld,
voorzitter Interculturele Alliantie

 

1 opmerking:

  1. Het aantal Palestijnen is sinds 1948 bijna vertienvoudigd.
    Dus eerder een 'omgekeerde' genocide.

    BeantwoordenVerwijderen