zaterdag 11 december 2010

ICCO, Electronic Intifada & Arjan El Fassed (IMO Blog)

 
Voor wie de afgelopen 2 weken niet in het bar koude en glibberige Nederland verbleef, maar een zonnig en droog land opzocht, en daar geen bereik had voor zijn Twitterverbinding of WiFi, hieronder onze commentaren op een rijtje over ICCO, Electronic Intifada en haar mede-oprichter en huidig Tweede Kamerlid voor GroenLinks Arjan El Fassed.
 
Natuurlijk waren wij niet de enigen die op deze zaak reageerden; in onderstaande stukjes van IMO (en in diverse artikelen op deze blog sinds eind november) zitten diverse links en citaten van andere reacties, waarvan enkele zelfs in de mainstream pers verschenen.
Wellicht de meest degelijke en uitgewogen daarvan zijn afkomstig van Carel Brendel, die we hier daarom ook nog even linken:
 
 
 
 
Saturday, December 11th

Arjan El Fasseds verklaring over Electronic Intifada en Al Awda

Ik ben in mijn bespreking van El Fasseds standpunten niet ingegaan op de vluchtelingen kwestie, en zijn onterechte bewering dat het zogenaamde 'recht op terugkeer' verankerd is in het internationale recht. Zie daarover twee recente artikelen van mij op deze blog, hier en hier.
Lees verder...

Ratna Pelle on 12.11.10 [link]


Friday, December 10th

Arjan El Fassed en het bestaansrecht van Israel (2)

Arjan El Fassed en andere antizionisten verwijten Israël een aantal zaken die inherent zijn aan het principe van de natiestaat als politieke eenheid. In een ideale wereld zouden we allemaal wereldburgers zijn en allemaal in multi-etnische entiteiten leven waar geen enkel volk, religie of etnische groep over een ander domineert. In de werkelijke en zeer imperfecte wereld vechten volken, clans en religieuze groeperingen constant om de macht en zijn minderheden altijd kwetsbaar. In de moderne en vooral Westerse natiestaat zijn er daarom een aantal wetten die minderheden moeten beschermen (in Israël hebben Arabieren het daarom, ondanks de discriminatie, een stuk beter dan minderheden in Arabische staten). Bovendien kunnen onderdrukte volken vaak ook aanspraak maken op een eigen staat. Vele Arabische staten verzetten zich tegen de koloniale machten en werden hierin gesteund vanwege het recht op zelfbeschikking.
Lees verder...

Ratna Pelle on 12.10.10 [link]


Thursday, December 9th

Arjan El Fassed en het bestaansrecht van Israel (1)

In mijn vorige artikelen lag de nadruk op de standpunten die worden verkondigd door Electronic Intifada en Al Awda, die beide mede door GroenLinkser Arjan El Fassed zijn opgericht. In dit artikel ga ik in op een paar artikelen van El Fassed zelf, maar ik wil hier nog even een bijzonder kwaadaardig stukje van Al Awda onder de aandacht brengen, dat er eerder bij ingeschoten was. Naar aanleiding van een verklaring van de Israëlische vredesbeweging Peace Now over het zogenaamde 'recht op terugkeer' van de Palestijnse vluchtelingen, verspreidde Al Awda in 2001 een persbericht waarin onder meer stond:
Lees verder...

Ratna Pelle on 12.09.10 [link]


Tuesday, December 7th

Arjan El Fassed onder vuur: Al Awda, Badil en Electronic Intifada

GroenLinks Tweede Kamerlid Arjan El Fassed is zoals gezegd mede oprichter van de website Electronic Intifada, maar heeft daarnaast ook Al Awda, de Palestijnse 'recht op terugkeer coalitie', mede opgericht. Al Awda is een zeer radikale organisatie die terrorisme tegen Israël steunt en tegen vrede en een tweestatenoplossing gekant is. Men vindt Israël een racistische entiteit, waarvan de naam consequent met aanhalingstekens wordt geschreven. Uit de 'points of unitiy':
Lees verder...

Ratna Pelle on 12.07.10 [link]


Sunday, December 5th

GroenLinks en ICCO's medefinanciering van Palestijnse propaganda

Nadat afgelopen week een artikel in de Jerusalem Post verscheen over ICCO's steun voor Electronic Intifada (EI), zijn verschillende bloggers begonnen meer informatie over EI en haar mede-oprichter en GroenLinks Tweede Kamerlid Arjan El Fassed te verzamelen.
Lees verder...

Ratna Pelle on 12.05.10 [link]


Sunday, November 28th

Jacht geopend op Arjan El Fassed van Electronic Intifada - GroenLinks?

door Wouter Brassé, Sittard Web Log, donderdag 2 december 2010

Arjan El Fassed heeft vele petten gedragen. Hij was o.a. mede-oprichter van de Palestijnse "hasbara" website Electronic Intifada, en vervulde functies bij diverse andere Palestijnse organisaties zoals Al-Awda, dat zich inzet voor de 'terugkeer' van Palestijnse vluchtelingen naar Israel, en LAW, dat juridisch advies gaf aan de PLO; daarnaast had hij posities bij OXFAM-Novib en ICCO, en sinds de verkiezingen van juni jl. zit hij in de Tweede Kamer voor GroenLinks.
Lees verder...

Ratna Pelle on 11.28.10 [link]


ICCO steunt Electronic Intifada voor "gebalanceerde meningsvorming over Israel"?

Weer een weekje Nederlandse media over Israël

Er waren afgelopen week niet echt veel nieuwsberichten over Israël, geen nieuws over de nederzettingen en ook niet over de nog steeds niet hervatte onderhandelingen. Dus moesten we het doen met enkele berichtjes over Israëlische vrouwen die hun dienstplicht proberen te ontlopen door zich religieus voor te doen en nu via Facebook waren gesnapt, het feit dat Israël een hek op de grens met Egypte wil bouwen en begin van de week een paar berichten over de referendumwet die in Israël is aangenomen, en bepaalt dat Israël zich alleen mag terugtrekken uit de Golan of Oost Jeruzalem wanneer een meerderheid daar middels een referendum mee heeft ingestemd. Dit werd gebracht alsof het vrede bemoeilijkt, terwijl het natuurlijk gewoon democratisch is, en bovendien kunnen de Arabieren van de Golan ook stemmen, en blijkt uit enquêtes onder Arabieren in Oost Jeruzalem keer op keer dat ze bij Israël willen blijven.
Lees verder...

Ratna Pelle on 11.28.10 [link]
 
 

vrijdag 10 december 2010

Twee rabbijnen halen handtekeningen van omstreden brief


De protesten tegen de brief van de rabbijnen nemen toe, en nadat een orthodoxe rabbijn de brief had veroordeeld hebben twee van de ondertekenaars hun naam teruggetrokken. Ook onderzoekt het openbaar ministerie of er juridische stappen tegen de rabbijnen moeten worden genomen. Premier Netanjahoe heeft de brief krachtig veroordeeld, en zelfs Yad Vashem bemoeit zich met deze zaak.
 
RP
-------------

Amid uproar, two rabbis pull their names from letter forbidding rental of homes to Arabs
Rabbis remove their signatures after ultra-Orthodox leader denounces the religious ruling.
 
 
Two municipal chief rabbis decided on Thursday to remove their signatures from a religious ruling forbidding Israeli Jews from renting homes to gentiles.

Dozens of Israel's municipal chief rabbis had signed on to the letter, which came just months after the chief rabbi of Safed initiated a call urging Jews to refrain from renting or selling apartments to non-Jews.

Rabbi Simcha HaCohen Kook and Rabbi Yaakov Edelstein said they decided to remove their names from the letter because they did not agree with its content.

However, their decision is probably related to a statement made by leading rabbi of Israel's non-Hasidic Orthodox sector, Rabbi Yosef Shalom Elyashiv, who denounced earlier on Thursday the religious ruling.

"I've said for some time that there are rabbis who must have their pens taken away from them," Elyashiv remarked.

"It's interesting that these same Zionist rabbis support symbolically selling their land to gentiles during the shmita year," he added referring to the seven-year cycle when agricultural fields in Israel must lie fallow.

The attorney general's office stated on Thursday that it would look into possible criminal aspects of a religious ruling to forbid renting homes to gentiles signed by a number of leading rabbis.

In an official response to a petition submitted by Meretz MK Ilan Ghilon against the signatories of the rabbis' letter, an assistant of attorney general Yehuda Weinstein said that Weinstein would order the examination of possible criminal and disciplinary aspects of the rabbis' letter.

"The attorney general thinks that it appears that the statements attributed to the rabbis are problematic in several aspects. and are inappropriate for public officials," the statement said.

The attorney general office's statement was the first official response by Israel's legal establishment to petitions calling for legal action against the signatories of the rabbis' letter.

Earlier on Thursday, the Yad Vashem Holocaust Memorial decried the rabbis' letter, deeming it a "severe blow to the values of our lives as Jews and human beings in a democratic state."

"Past experiments have taught us just how important, and at the same time how fragile, these basic values are to coexistence and honoring the other," the memorial said in response to the ruling.

"We know that the Jewish people, that knew suffering and persecution and experience ostracism and the revocation of basic rights, has expressed its stance on matters such as these with voices different than those we have heard today with this [ruling]".

Yad Vashem veroordeelt brief rabbijnen

 
Indachtig de geschiedenis van het Joodse volk, veroordeelt ook het Holocaust herinneringscentrum Yad Vashem in Jeruzalem de brief van een 40-tal orthodoxe rabbijnen die verbiedt om huizen of grond in Israel aan niet-Joden te verkopen.
 
Wouter
____________________
 
 

The Jerusalem Post
Yad Vashem speaks out against rabbinic prohibition
By JONAH MANDEL
12/09/2010 15:36
http://www.jpost.com/JewishWorld/JewishNews/Article.aspx?id=198757


Holocaust museum calls statement against selling, renting homes to gentiles "a severe blow the values of our lives as Jews."

The Holocaust Remembrance and Education Center Yad Vashem on Thursday spoke out against the recent rabbinic letters against letting non-Jews live in Jewish areas in Israel.

"Yad Vashem perceives the rabbis' statement regarding the prohibition to sell and rent homes to gentiles as a severe blow to the fundamental values of our lives as Jews and humans in a democratic state," a statement on Thursday read.

"Past experience has taught us how important, and at the same time fragile, the basic values of mutual existence and respect for others is," it continued.

"We know that the Jewish people, which experienced suffering and persecutions, as well as excommunication and revocation of fundamental rights, expressed its stance on these issues in other tones than those heard today in the statement."

Forty-seven state-employed rabbis signed a statement, made public Tuesday, which quotes the halachic stance against renting or selling a house or plot of land to a non- Jew in Israel.

"In response to many people's questions, we hereby reply that it is prohibited by the Torah to sell a house or a field in the Land of Israel to a gentile," the letter begins before proceeding to quote Maimonides, the Shulhan Aruch and other sources. The letter notes the danger of intermarriage, the potential damage to the religious beliefs of Jewish neighbors who might be influenced by non-Jews, and the damage to the value of real estate in the area.

Laat Anja Meulenbelt maar zelf Electronic Intifada betalen


Goed stukje van Carel Brendel. Dat ontwikkelingsgeld van de overheid naar Electronic Intifada gaat is natuurlijk absurd. De forse bezuinigingen op ontwikkelingshulp hebben hopelijk wel als effect dat eens kritisch gekeken wordt - door de regering, ambtenaren en de organisaties zelf - naar hoe het schaarsere geld zinvoller wordt besteed, en eenzijdige opruiing zoals EI, EAJG en UCP vallen daarbuiten lijkt mij.
 
Al Awda was overigens vanaf het begin al behoorlijk extreem in haar standpunten en uitingen, en Arjan El Fassed schijnt dat nooit openlijk bekritiseerd te hebben of zich ervan gedistancieerd. Activisten en persberichten van al-Awda worden nog steeds op EI geplaatst.
 
Wouter
_____________
 

Laat Anja Meulenbelt haar geliefde propagandasite zelf maar betalen

http://www.hetverraadvanlinks.nl/Anti3.htm

Door Carel Brendel

De kwestie ICCO-Electronic Intifada-Arjan al Fassed valt samen te vatten in twee hoofdzaken. Het begon met de vraag of er belastinggeld c.q. geld van donateurs van de hulporganisatie ICCO moet worden besteed aan de website Electronic Intifada (EI). Als afgeleide daarvan brak op webfora een heftige discussie uit over de vraag of EI-oprichter Arjan el Fassed, tegenwoordig Kamerlid van GroenLinks, zich met kwalijke antisemitische zaken heeft ingelaten.

Laat ik beginnen met een korte afhandeling van de tweede kwestie. De afgelopen dagen heb ik veel linkjes zien langskomen over El Fassed, maar nergens heb ik een onvervalst antisemitische uitspraak van het Kamerlid gezien. Het gretig overnemen van berichtjes over de joodse macht in de media laat hij over aan Stop de Bezetting van Gretta Duisenberg; met deze Palestina-activiste wil de GroenLinkser vermoedelijk nog niet dood gevonden worden.

Antisemitisme omvat overigens meer dan alleen ouderwetse stereotypen over joodse mediacomplotten of cartoons van bloeddorstige joden met haakneuzen. Kritiek op het optreden van de staat Israel is niet per definitie antisemitisch. Maar achter het anti-zionisme van pro-Palestijnse activisten gaat vaak genoeg een venijnig antisemitisme schuil, zo stelde de linkse auteur Eric Krebbers tien jaar geleden al vast. (Zie ook het essay over hedendaags antisemitisme van de Britse hoogleraar Frank Furedi.)

Antisemitisch is zeker de retoriek waarbij Israëli's als de nieuwe nazi's worden beschreven, die genocide plegen, een nieuwe Holocaust aanrichten in Gaza, dat door hun toedoen is omgevormd tot een concentratiekamp of tot een nieuw getto van Warschau, met dit keer de joden in de rol van daders en kampbeulen. Vergeleken hiermee uit El Fassed zich over het algemeen gematigd en beschaafd.

In een eerder blog zette ik vraagtekens bij El Fasseds betrokkenheid bij de zwaar geradicaliseerde Amerikaanse actiegroep al-Awda, die hij oprichtte met onder anderen Ali Abunimah, de hoofdredacteur van de Electronic Intifada. In een reactie stelde El Fassed, dat hij al negen jaar niets meer te maken heeft met al-Awda. "In het voorjaar van 2001 ontdekte ik dat allerlei rare clubjes zich bij al-Awda aansloten. Vanaf dat moment wilde ik er niets meer mee te maken hebben. Hooguit heb ik af en toe een artikel op (hun) mailinglist geplaatst… Hun manier van optreden in de Verenigde Staten vind ik afschuwelijk. De bij demonstraties van al-Awda gebruikte retoriek wijs ik volledig van de hand."

El-Fassed zou je kunnen vergelijken met een kroegbaas, die dubieuze gasten trekt en daarom snel zijn tent van de hand heeft gedaan. Je kunt hem moeilijk verwijten dat het café vele jaren na zijn vertrek een nog veel slechtere reputatie heeft gekregen.

Hoe zit dat met zijn compagnon Ali Abunimah, medeoprichter van al-Awda en Electronic Intifada en nog steeds directeur van deze website? Ook hij heeft de 'dubieuze kroeg' al-Awda verlaten, maar af en toe brengt hij nog een bezoek. Hij houdt minder afstand dan El Fassed. Dat brengt ons bij de eerste vraag, tevens de kern van de kwestie: Moet Electronic Intifada worden gesteund uit fondsen voor ontwikkelingssamenwerking?

Op 1 mei 2010 was Abunimah een van de sprekers op het achtste internationale congres van Al-Awda. De EI-oprichter sprak over zijn geliefde onderwerp 'boycot, divestment and sanctions' - de campagne die de legitimiteit van Israël ter discussie stelt.

Abunimah hield op 19 februari 2010 een lezing in de Hilton Garden Inn in Houston met als thema 'One country, the only road to peace and justice in Palestine'. De plaatselijke afdeling van al-Awda was cosponsor van deze bijeenkomst.

Twee spreekbeurten hoeven niet te betekenen dat Abuminah nog steeds activist is voor al-Awda, stelt El Fassed. Verontrustender vind ik de inhoud van zijn toespraak in Houston. Was Ali's getto-van-Warschau-retoriek in een artikel op de Electronic Intifada van 19 januari 2009 volgens El Fassed 'op het randje', voor een klein gezelschap van tachtig Palestina-activisten ging Abunimah dit keer ver over de rand.

Een kritisch verslag, van zijn lezing verscheen in de Jewish Herald-Voice, een joods weekblad in Texas. Redacteur Michael Duke noteerde quotes van Abunimah over 'apartheid' en 'etnische zuiveringen'. "Daarna trok hij vergelijkingen tussen Israël en nazi-Duitsland, en bestempelde Israëls behandeling van haar Arabische burgers - die meer rechten en vrijheden genieten in Israël dan de meeste Arabieren in de naburige landen - als slachtoffers van 'apartheid'. 'Er zijn verschillende soorten apartheid. De meest extreme soort is de omvorming van Gaza tot een reuzengevangenis - letterlijk een concentratiekamp', beweerde Abuminah."

De directeur van Electronic Intifada is niet alleen een veelgevraagd spreker, maar ook activist op zijn tijd. Op 15 oktober 2009 verstoorde hij als eerste een toespraak van de vroegere Israëlische premier Ehud Olmert aan de Universiteit van Chicago. Tot het protest tegen de 'oorlogsmisdadiger' was door diverse Palestijnse groepen opgeroepen, waaronder ook al-Awda.

Als verslaggever/activist was de baas van Electronic Intifada aanwezig bij de Gaza Freedom March, een tocht van 1300 internationale activisten, een jaar na de bloedige oorlog in Gaza. De meeste betogers strandden in de Egyptische hoofdstad Caïro vanwege de 'gevoelige situatie' in de door Hamas beheerste enclave. Abunimah duikt op in een reportage van tv-zender Al-Jazeera. Op zijn eigen site maakte Abunimah een lang bericht over agressieve Egyptische politiemensen en onwillige medewerkers van de Amerikaanse ambassade. Dat slechts honderd betogers in Gaza belandden, lag volgens verslaggeefster Amira Hass van de Israëlische krant Haaretz echter niet alleen aan dwarsliggende Egyptische autoriteiten. Het had ook te maken met de opstelling van Hamas. De heersers in Gaza eisten dat de organisatie van de vrijheidsmars zich ondergeschikt zou maken aan hun wensen.

Abunimah heeft uiteraard het volste recht om te schrijven en te strijden voor de Palestijnse zaak, die hem zo na aan het hart ligt. Maar alles overziende dringt zich steeds meer de vraag op waarom de Nederlandse overheid en/of de donateurs van hulporganisatie ICCO moeten meebetalen aan zijn activistische website, die propaganda maakt voor één van de partijen in het conflict. Van het ontwikkelingsgeld profiteren allereerst computerbezitters in welvarende landen, die virtuele munitie krijgen aangedragen voor hun anti-Israël-acties.

"Ik maak vaak en dankbaar gebruik van hun werk voor mijn weblog", schreef Anja Meulenbelt gisteren. Allemaal goed en wel, maar het Nederlandse ontwikkelingsgeld is toch niet bedoeld ter verfraaiing van Tante Anja's fotoalbum. De SP-senator heeft gezien de recente commotie besloten om haar jaarlijkse donatie te verhogen. Prima. Laten de liefhebbers van Electronic Intifada de website maar op eigen kosten op de been houden.

 

Arjan El Fassed: ook (Groen)links Kamerlid onder vuur

 
De zaak El Fassed en Electronic Intifada heeft nu ook Spitsnieuws gehaald. Ik vind het positief dat er zoveel aandacht voor is, waarbij wat mij betreft de standpunten van El Fassed zelf wel wat meer centraal zouden mogen staan. Zie wat dat betreft ook: Arjan El Fassed en het bestaansrecht van Israel (2).

De kritiek op El Fasseds activistische verleden laat hem niet onberoerd. „Ik ben vorige week maandag vader geworden. Als de media het niet erg vinden, dan vind ik het vaderschap wel even wat belangrijker dan deze aantijgingen." Wel begrijpt hij dat ook linkse politici niet onder een grondige screening uit komen. Maar: „de kritiek komt uit een voorspelbare hoek", zo meent hij. „Ik heb het idee dat het PVV-sympathisanten zijn die balen van de kritiek op hun partij."

Niet alleen PVV'ers zijn verbolgen over de subsidie aan Electronic Intifada en het feit dat El Fassed bij zulke radikale organisaties betrokken was, ook mensen als Carel Brendel en Ronny Naftaniel maken zich hier druk over, en ik zie mezelf ook niet echt als PVV aanhanger. De PVV aanhangers schreeuwen misschien het hardst, maar de onvrede met het misbruik van ontwikkelingsgeld en de steun voor allerhande pro-Palestijnse clubs is breder.
 
RP
--------
 
Ook links Kamerlid onder vuur

Tweede Kamerlid Arjan El Fassed van GroenLinks zit in het beklaagdenbankje. Al-Awda, een pro-Palestijnse actiegroep waarvan hij mede-oprichter is, zou banden hebben met neonazi's. Ook zijn website Electronic Intifada ligt onder vuur. Al de hele week vragen boze PVV-sympathisanten om opheldering, maar vandaag geeft hij voor het eerst antwoord in Sp!ts.

Leden van Al-Awda, de organisatie waarvan GroenLinks-Kamerlid Arjan Al Fassed mede aan de wieg stond, werden begin dit jaar van een Amerikaanse universiteit geweerd. Een neonazistische dominee had antisemitische teksten op websites van de organisatie gepubliceerd. El Fassed distantieert zich van wat ooit zijn club was: „In het begin was Al-Awda niet veel meer dan een mailinglist. Ik ben daar al binnen een jaar mee gestopt toen ik Electronic Intifada oprichtte. Er liepen bovendien wat dubieuze mensen rond bij Al-Awda met wie ik liever niet geassocieerd word."

Electronic Intifada
Ook Electronic Intifada is echter niet onomstreden. Op de website verschenen betogen waarin de Israëlische overheid nazipraktijken wordt verweten. Zionisme zou op één lijn staan met de Holocaust. Tot consternatie van minister Rosenthal (Buitenlandse Zaken) bleek dat de website voor eenderde gefinancierd wordt door ICCO. Deze hulporganisatie ontvangt jaarlijks meer dan 100 miljoen subsidie van de Nederlandse overheid.
El Fassed ontkent dat Electronic Intifada (EI) antisemitisch is. ,,We bieden gewoon een discussieplatform. Weliswaar vanuit Palestijns oogpunt, maar toch zeker ook kritisch op Hamas en de Palestijnse overheid. Ik ben overigens ook nooit betaald voor mijn inspanningen en heb nooit zelf financiering aangevraagd. Met EI ben ik eind vorig jaar opgehouden."

PVV'ers
De kritiek op El Fasseds activistische verleden laat hem niet onberoerd. „Ik ben vorige week maandag vader geworden. Als de media het niet erg vinden, dan vind ik het vaderschap wel even wat belangrijker dan deze aantijgingen." Wel begrijpt hij dat ook linkse politici niet onder een grondige screening uit komen. Maar: „de kritiek komt uit een voorspelbare hoek", zo meent hij. „Ik heb het idee dat het PVV-sympathisanten zijn die balen van de kritiek op hun partij."

Mandela
El Fassed haalde in 2001 al de internationale pers met een brief aan columnist Thomas Friedman. „Friedman had in die tijd een serie fictieve brieven van de ene naar de andere regeringsleider. Na een brief van George W. Bush aan Yasser Arafat schreef ik Friedman een brief uit naam van Mandela. De brief is zijn eigen leven gaan leiden toen de brief zonder mijn naam erbij via internetfora werd verspreid", verdedigt El Fassed zich.
De naamsverwisseling kwam de Palestijnse zaak goed uit; onder meer Yasser Arafat en de Amerikaanse oud-president Jimmy Carter citeerden uit de brief. El Fassed ontkent echter dat hij die intentie had, en wordt gesteund door de media die hem van valsheid in geschrifte beschuldigden. Die rectificeerden toen ze het origineel onder ogen kregen.

Israël geeft Wilders weinig aandacht

 
Een lezenswaardig verslag van Wilders' bezoek aan Israel. Ik meen dat het conflict deels territoriaal en deels ideologisch/religieus is. Met ideologische en religieuze fanaten vallen doorgaans moeilijk compromissen te sluiten, maar ik denk dat die aan beide kanten een minderheid zijn. Als de meerderheid die kan indammen en een territoriaal compromis weet te sluiten dat voor beide kanten redelijk werkbaar en te verteren is, lijkt me dat de voedingsbodem voor het extremisme ook afneemt, en wie weet worden ze ooit goede en vriendelijke buren - over een jaar of 30, 40, 50....
 
Wouter
_____________

 
Alfred Muller

http://alfredmuller.wordpress.com/2010/12/06/israel-geeft-wilders-weinig-aandacht/

nieuws en achtergronden uit Israël, Palestina en het Midden-Oosten

Israël geeft Wilders weinig aandacht

JERUZALEM – De voorman van de PVV Geert Wilders hield zondag in Tel Aviv een speech waarin hij stelde dat Jordanië Palestina is. De pro-nederzettingen website Arutz 7 heeft uitgebreide aandacht gegeven aan wat hij zei. Maar andere Israëlische media hadden tot maandagmiddag weinig aandacht gegeven aan zijn bezoek.

Deze media zijn op het ogenblik sterk gefocust op de immense brand in het Karmelgebergte die ten zuiden van Haifa woedde. Maar ook in rustige tijden krijgen buitenlandse politici doorgaans weinig aandacht. De hoeveelheid politici die Israël bezoeken om hun ideeën te uiten over het Israëlisch-Palestijnse conflict is namelijk groot. Met uitzondering van belangrijke Amerikaanse politici tonen Israëlische media nauwelijks of geen belangstelling in hen.

Toch viel Wilders in Israël de afgelopen jaren in vergelijking met andere Europese politici op. Hij heeft namelijk de reputatie pro-Israël te zijn. Dat leverde hem veel goodwill op. Nu echter meer bekend wordt van zijn ideeën, begint daar enige verandering in te komen. De kans bestaat dat in de komende tijd meer kritische geluiden gaan klinken.

Vele Israëli's vinden het idee dat er een Palestijnse staat in Jordanië moet komen namelijk bedenkelijk. De leus "Jordanië is Palestina" wordt vandaag alleen nog in rechtsradicale kringen aangehangen. Ook de Likud partij van premier Benjamin Netanyahu heeft dit idee al lang opgegeven. Netanyahu heeft zich uitgesproken voor een tweestatenoplossing. Maar die Palestijnse staat moet volgens hem niet in Jordanië, maar op grote delen van de Westoever en in de Gazastrook worden gesticht.

Kritiek op Wilders klonk bijvoorbeeld op 8 november in Haaretz. Het blad schreef dat "een Nederlandse demagoog" samenwerkt met rechtsen in Israël . Extreem rechts in Israël hangt het idee van 'Jordanië is Palestina' al lange tijd aan. Op deze manier kunnen Joodse kolonisten vasthouden aan de Westoever, aldus de krant.

In een artikel tijdens het weekeinde gaf Haaretz een beschrijving van de PVV, de schandalen die in die partij in de Nederlandse media aan het licht zijn gekomen en de ideeën van Wilders. Ook wees de krant erop dat een groep in Nederland geboren Israëli's van plan was tegen Wilders te demonstreren.

Het massacirculatie blad Yediot Ahronot deed vorige week een interview met "de meest prominente figuur in de Europese anti-islam beweging". Wilders vertelt de krant dat hij er trots op is dat Israël het enige land is dat in het regeerakkoord wordt genoemd als een land waarin Nederland meer moet investeren. 'Wij zijn de beste vrienden van de staat Israël en wij steunen deze op elke mogelijke manier."

"Ik geloof dat het Israëlisch-Palestijnse conflict niet territoriaal is", aldus Wilders. "Zij die deze claim maken hebben geen idee waar ze over praten. Als je de Westoever en delen van Jeruzalem aan de Palestijnen geeft, zal het conflict niet eindigen. Na een zekere periode – een maand, een jaar, een decennium – zullen ze de rest van het land willen omdat dit een ideologisch conflict is."

Wilders zegt dat het 'Jordanië is Palestina' ook in het verleden is gesteund, na het Sykes-Picot akkoord van 1916. Hij zegt tegen het idee van etnische zuivering te zijn. Maar als Jordanië in een Palestijnse staat verandert, moeten de Palestijnen aangemoedigd worden daarheen te verhuizen. "Natuurlijk, Israël is een democratie en de Israëli's moeten hun eigen beslissing nemen over de gewenste oplossing. Het is jullie beslissing."

 

donderdag 9 december 2010

Netanjahoe veroordeelt oproep rabbijnen om geen huizen aan Arabieren te verhuren

 
Hier nog maar even de veroordeling door Netanjahoe van de brief van de gemeentelijke rabbijnen waarin Joden werden opgeroepen geen land aan niet-Joden te verkopen. Er is veel protest tegen de brief en de rabbijnen, en diverse mensen en politici roepen op ze te ontslaan. Of het daarvan zal komen waag ik te betwijfelen, maar je zou hopen dat de maat een keer vol is en de niet-religieuze meerderheid stopt te accepteren dat een minderheid niet alleen hun religieuze regels opdringt, maar ook de verhoudingen binnen Israel verder op scherp zet en Israel internationaal een slecht imago bezorgt.
 
RP
--------------


Netanyahu slams top rabbis' call to forbid renting homes to Arabs
The prime minister says such things cannot be said in a democratic country, emphasizes that anti-Arab declarations are not acceptable in Israel.
http://www.haaretz.com/news/national/netanyahu-slams-top-rabbis-call-to-forbid-renting-homes-to-arabs-1.329384
By Barak Ravid and Chaim Levinson
 
 
Prime Minister Benjamin Netanyahu on Tuesday harshly condemned a move by a number of leading rabbis who signed on a ruling to forbid renting and selling homes to Arabs.

"How would we feel if we were told not to sell an apartment to Jews?" asked Netanyahu. "We would protest, and we protest now when it is said of our neighbors."

Earlier on Tuesday, a number of top rabbis who signed on to a religious ruling to forbid renting homes to gentiles - a move particularly aimed against Arabs - defended their decision with the declaration that the land of Israel belongs to the Jews.

"Racism originated in the Torah," said Rabbi Yosef Scheinen, who heads the Ashdod Yeshiva. "The land of Israel is designated for the people of Israel. This is what the Holy One Blessed Be He intended and that is what the [sage] Rashi interpreted."

Speaking at the National Bible Contest for adults, Netanyahu emphasized that such declarations are not acceptable in Israel.

"Such things cannot be said, not about Jews and not about Arabs. They cannot be said in any democratic country, and especially not in a Jewish and democratic one. The state of Israel rejects these sayings."

Education Minister Gideon Saar also related to the rabbis' letter during his speech at the Bible contest on Tuesday evening, saying that the Torah commands one to have good relations with Gentiles.

Concurrently, dozens of people gathered in front of Independence Hall in Tel Aviv for a spontaneous demonstration against the rabbis' letter forbidding the sale or rental of properties to Arabs or other non-Jews.

A number of cultural figures were present at the demonstration, including Meretz MK Nitzan Horowitz. Horowitz said, "These people receive a salary from the state and break the law. As a Jew and an Israeli, I am embarrassed that these men are municipal rabbis."

Horowitz continued, "There is no connection between what they preach, and Judaism. In the Declaration of Independence [of the State of Israel] it states that everyone has equal rights. We see a wave of fascism and racism that is trying to cut off sectors of Israeli society."

Gilad Kariv, head of the Reform Judaism movement in Israel, said, "The fire of racism will completely destroy Israeli society. If there is a lesson to be learned from what took place over the weekend, it is the danger of complacency. The rabbinical decree is abominable, and desecrates the seal of God that lies within every human being."

The director Ibtisam Mara'ana said, "Instead of lighting a Hanukkah candle, I would like to light a memorial candle and say Kaddish, the Prayer of the Dead, for the democratic state that we once had."

Mara'ana continued, "The rabbis took advantage of the state and usurped it for themselves. It is not only the state of the Jews. Today it is against Ibtisam the Arab, and tomorrow against Esther the lesbian, and next week against a woman with her hair exposed."

On Tuesday morning, it was revealed that dozens of Israel's municipal chief rabbis signed on to a ruling urging Jews to refrain from renting or selling apartments to non-Jews.

In their ruling, the rabbis called on the religious community to voice support Safed Chief Rabbi Shmuel Eliyahu, who could face trial for incitement against Arabs for initiating the move against renting to gentiles.

Minority Affairs Minister Avishay Braverman has also asked Justice Minister Yaakov Neeman to begin the process of suspending Eliyahu immediately from his post as municipal rabbi.

Politicos from the national religious sector believe that the mass of prominent figures who signed on to the ruling - all of whose salaries are paid by public funds - will send a message to the attorney general to take Eliyahu's position seriously.

Upon news of the religious ruling, Meretz faction whip Ilan Ghilon immediately asked the attorney general to dismiss each of the rabbis who had signed their names.

"We are witnessing an epidemic of racism and xenophobia and we must act firmly," he said.

Deputy Knesset chairman MK Ahmed Tibi decried the letter as a "mass crime [committed] by a group of racist rabbis who should be given intensive course in Jewish history."

"The entire group should be tried for "incitement to racism," added Tibi, "Muslim clerics have recently been tried or fired from their jobs for much less but the rabbis are able to pursue their unruly behavior without concern.

Among the rabbis that signed the letter are the following: Yaakov Edelstein of Ramat Hasharon, Yosef Sheinin of Ashdod, David Wolfa of Rishon Letsion, Avraham Margalit of Carmiel, Simcha Hacohen of Rehovot, Yitzhak Yaakobovitch from Herzliya, and David Tsedakah from Pardes Hannah.
 

Joodse gemeenschap België op lijst doelwitten moslimextremisten

 
Associaties: pakjesavond, Frits Bolkestein, VS & Israel
 
____________
 

'Joodse gemeenschap van ons land was doelwit van mega aanslag'

Zondag 5 December 2010 9:15

- Bron bij Justitie bevestigt eerdere berichten van CNN
- Veiligheidscomité Joodse Gemeenschap: "Geen kwestie van 'of' er een aanslag komt maar 'wanneer'"

Volgens bronnen bij de Belgische justitie die de Nederlandse krant Het Parool kon spreken hadden de islamistiche terreurverdachten die vorige week in Antwerpen en Amsterdam werden opgepakt plannen om de Joodse gemeenschap te viseren met een mega aanslag. Bedoeling was een aanslag te plegen die nog groter zou zijn dan die tegen treinen in Madrid in 2004. Daarbij kwamen 191 mensen om het leven en werden tientallen anderen voor het leven verminkt.

Officiële kanalen bij parket en justitie houden de kiezen op elkaar en willen de informatie niet bevestigen noch ontkennen. De  journalisten van Het Parool, Frans Bosman en Hanneloes Pen,  hebben de informatie gekregen van een anonieme bron die dicht bij het onderzoek staat.

De verdachten hadden een lijstje gemaakt met belangrijke doelwitten, waaronder het NAVO hoofdkwartier in Evere en NAVO troepen, een groot sportevenement of de Joodse gemeenschap. Vorige week berichtte ook CNN al dat de Joodse gemeenschap een doelwit zou zijn geweest, maar die informatie kwam niet van justitie maar van een hooggeplaatste Europese anti-terreur expert.

Secretaris-generaal van het Forum der Joodse Organisaties, Diane Keyser, zegt dat de Joodse gemeenschap het volste vertrouwen heeft in het gerecht. "Deze actie, waarbij verdachten werden opgepakt, bewijst ook aan dat de ordediensten de bedreigingen onderzoeken en actie ondernemen".

Volgens het Coordinatie Kommité van de Joodse Gemeenten van Antwerpen (CKJGA), die instaat voor de veiligheid, werken zij sinds 9/11 sowieso vanuit de optiek dat een aanslag tegen een Joods doel geen kwestie is van 'of die er komt' maar 'wanneer'.

Volgens Het Parool zou een Saoediër uit Frankrijk de aanslag in België financieren, aldus nog de bron bij justitie. Naast verschillende Belgen werden ook enkele Nederlanders en één Duitse verdachte opgepakt.

De telefoons van de Amsterdammers, die tegelijk met Belgische en Duitse verdachten zijn opgepakt, werden een tijd afgeluisterd. Uit één van die taps zou blijken dat Redouan A. op 8 november een emotioneel gesprek met zijn vrouw Fatin voerde, waaruit volgens de Belgische justitie kan worden afgeleid dat hij afscheid had genomen en 'de weg naar het paradijs' openlag.

De informatie in het CNN bericht (zie video) had het eveneens over de NAVO als een mogelijk doelwit en had dezelfde informatie over de afgeluisterde telefoons.

CIDI over Bolkestein en de bewuste Joden

 
 
Bert zei
Ik snap de ophef niet zo. Frits Bolkestein zei me dit bijna drie jaar geleden al, in een veel bredere context: hij had het toen over Nederlandse Joden in het algemeen. Zie mijn boek, Israel en ik: Vijftien bekende Nederlanders over hun verhouding met een zestigjarige (Aspekt, 2008), p. 28. In hetzelfde boek onderschrijft Dr. Bloeme Evers-Emden in feite wat Bolkestein stelt, zie pp. 83-84.
 
Meer op de blog van Bert zelf: Niet echt nieuws (met cartoon)
 
Wouter
__________________
 

CIDI over Bolkestein en de bewuste Joden

CIDI - wo 08-12-2010

Oud-eurocommissaris Frits Bolkestein meent dat bewuste Joden hun kinderen maar beter kunnen aanraden te emigreren naar Israel of Amerika. Hij ziet voor hen geen toekomst in Nederland. Die uitspraak, gedaan in het boek 'het Verval' van de Israelische oud- Nederlander Manfred Gerstenfeld leidde deze week tot grote commotie onder politici en leden van de Joodse Gemeenschap. Zijn stellingname wordt soms uitgelegd alsof Bolkestein zelf de Joden liever ziet emigreren. Dat is niet wat hij bedoelde.

CIDI meent dat er weinig reden is om zo negatief op de oud-eurocommissaris te reageren. Bolkestein heeft een steen in de vijver gegooid. Hij wil de Nederlandse samenleving (en Europa) waarschuwen dat het Europese Jodendom op zijn laatste benen loopt als er niet krachtig stelling genomen wordt tegen het antisemitisme. Bolkestein zelf gelooft er niet meer in. In het door CIDI uitgegeven boek "Israel en ik" met 15 interviews van prominente Nederlanders over hun relatie met Israel, dat twee jaar geleden uitkwam zei de oud- eurocommissaris: "Israel is eerst en vooral een vrijplaats voor Joden. Het is samen met de Verenigde Staten het enige land waar Joden op langere termijn veilig zullen zijn. Het is triest maar de eerlijkheid gebiedt me dat te zeggen."

Bolkestein verwees daarbij naar de houding die hij in de Europese Commissie ervaren had en de toegenomen invloed van het Midden-Oosten conflict op het denken over Joden. In plaats van Bolkestein alleen maar te kritiseren, moet de samenleving veel krachtiger stelling nemen tegen antisemitisme en andere vormen van intolerantie. Wat Bolkestein aansnijdt, geldt in wezen voor het hele leefklimaat hier en elders in Europa. Het is een schande dat orthodoxe Joden op straat beschimpt worden en homoseksuelen Amsterdam uittrekken omdat ze niet meer veilig voor hun geaardheid kunnen uitkomen.

Scholen, politie, justitie en politieke leiders hebben een verantwoordelijkheid permanent stelling te nemen tegen deze vormen van intolerantie. Nederland moet weer een land zijn dat respect hoog in het vaandel heeft staan. Respect voor alle religies, seksuele voorkeuren en huidskleuren, zolang die groeperingen zich binnen de wet en de normen van onze samenleving bewegen. CIDI wijst fatalisme af. We hebben een lange staat van dienst in het bestrijden van antisemitisme en andere vormen van racisme.

Samen met Moslimorganisaties en het COC hebben we een effectief programma dat op scholen de waardering voor diversiteit moet bevorderen. We voeren strafzaken tegen uitingen van Jodenhaat en brengen docenten naar Jad Vashem waar ze leren les te geven over de Tweede Wereldoorlog in de klas. Daarmee willen we bijdragen aan een respectvol Nederland. Als Joodse organisatie nemen we onze verantwoordelijkheid voor de samenleving en blijven we bouwen aan een Nederland waar plaats is voor iedereen die zich aan de Nederlandse wet, waarden en normen houdt. In dat Nederland is wel degelijk plaats voor bewuste Joden. Ook in de toekomst.

Ondertussen bij de firma Duisenberg: antisemitisme op Stop de Bezetting


Het gewraakte stukje stond eerst op Geen Commentaar, waar ene Viking het op het open podium heeft geplaatst, en is daarna door Stop de Bezetting overgenomen. Het zegt natuurlijk veel over het antisemitische gehalte van SdB dat men een dergelijk stukje overneemt, maar dit is niet per se Gretta Duisenbergs schuld. Zij heeft het niet geschreven en er waarschijnlijk ook niet opgezet. Problemen zal ze er naar ik aanneem niet mee hebben. Dat iedereen dit nu als het ultieme voorbeeld aanhaalt om Gretta van antisemitisme te beschuldigen is daarom iets te makkelijk. Er zijn vaker dit soort stukjes op SdB geplaatst (soms overgenomen van expliciet antisemitische websites), en ook op vele andere websites en blogs overigens. Goed om daar actie tegen te ondernemen. Maar je kunt mensen niet in de schoenen schuiven wat ze niet hebben gezegd. Enne, laten we wel wezen, er is toch genoeg walgelijks en bedenkelijks uit Gretta's eigen mond op te tekenen?
 
RP
-------------
 
Door Bas Paternotte   |  08 December 2010 - 15:16

Gretta Duisenberg mag dan wel aangifte tegen alles en iedereen doen, misschien wordt het eens tijd dat iemand aangifte doet tegen haar club Stop de Bezetting. Want wat voor prachtigs valt er vandaag op haar website te lezen: de redacties van de VARA en de NOS zitten boordevol joden, de Midden-Oosten-verslaggevers zijn overwegend joods, minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal is ook al joods en bovendien een loopjongen van de Mossad en de CIA. En de ambtenarij is ook al vergeven van joden. "Mensen met joodse komaf zijn de facto pro-Israël."

Ja, het is ons wat met al die joden. Ze zitten werkelijk overal, de regering is er van vergeven! Maar even serieus. Duisenberg is natuurlijk een wat gekke mevrouw. Veel zorgelijker is dat Marcel van Dam, Thomas Lepeltak, Mohammed Benzakour en Marjan Berk achter deze antisemitische rommel staan. Want waarom zitten ze anders in het Comité van Aanbeveling van Duisenbergs pet-project Stop de Bezetting?

Enfin, het is nu dus even afwachten tot het moment dat Marcel van Dam in een persbericht afstand neemt van Stop de Bezetting. Tot die tijd doet u natuurlijk mee aan de door ons gesteunde actie van Leon de Winter: Ook ik vind dat Gretta de eretitel antisemiet verdient!

 

woensdag 8 december 2010

Arjan el Fassed: Met al-Awda heb ik al heel lang niets meer te maken

 
Carel Brendel heeft met Arjan El Fassed zelf gesproken en hem een paar prangende vragen voorgelegd. Ik geloof El Fassed dat hij het niet eens is met de extreme retoriek van sommige mensen bij Al Awda, maar hij vond die blijkbaar niet erg genoeg om zich openlijk van de club te distantiëren. Hij bleef er min of meer mee verbonden door artikelen te plaatsen of zelfs te spreken op bijeenkomsten. Sommige excuses klinken daarom nogal slap. Hij zegt steeds met dit en dat weinig te maken hebben, of bij een extreem artikel op Electronic Intifada maar om een enkel artikel gaat, maar die artikelen en sprekers en connecties etc. zijn juist exemplarisch voor het karakter van de organisaties. Als er neo-nazi's op bijeenkomsten van de PVV opduiken dan wordt dat zeker ook groot uitgemeten in de krant, laat staan als men iemand van de Klu Klux Klan als spreker zou uitnodigen.
 

Wat is uw betrokkenheid bij Badil, een Palestijnse organisatie die een zwaar antisemitische cartoon beloonde met een tweede prijs?

El Fassed: "Inderdaad een walgelijke cartoon, die terecht is verwijderd. Maar met Badil heb ik heel weinig te maken. Ik zit in een adviesraad voor een tijdschrift dat eens per kwartaal verschijnt. Dat is alles."

Je wilt toch gewoon helemaal niks te maken hebben met een organisatie die er dergelijke ideeen op na houdt? Je wilt toch ook niet meewerken aan een driemaandelijkse uitgave van Der Sturmer?

Komen we bij de kernvraag. Moet een site als Electronic Intifada worden gefinancierd via de ontwikkelingshulp van ICCO?

El Fassed: "Dat is een zaak van minister Rosenthal en ICCO. Niemand heeft automatisch recht op subsidie. Maar we vinden het toch ook niet gek als mediaorganisaties in Birma of Tibet op deze manier worden gesteund om te helpen bij een betere informatievoorziening?"

Birma is een walgelijke dictatuur waar de bevolking zwaar wordt onderdrukt en vrije media ernstig bedreigd worden. Ook in Tibet is geen vrijheid van meningsuiting en wordt iedere vorm van Tibetaans nationalisme of uiting van de eigen cultuur onderdrukt. In Israel is er vrijheid van meningsuiting en er zijn tal van mensenrechten- en vredesorganisaties die het voor de Palestijnen opnemen. De PA en Hamas passen wel censuur toe in de gebieden waar zij de macht hebben, maar dat geldt niet voor media die anti-bezetting en anti-Israel zijn. Als er al Palestijnse media subsidie zouden verdienen, zijn dat dus media die door de eigen autoriteiten worden tegengewerkt en zich juist kritisch uitlaten over misstanden door de eigen autoriteiten. Het subsidiëren van de zoveelste anti-Israel site heeft geen enkele meerwaarde. Overigens financiert Nederland ook het Palestijnse Ma'an nieuws, en wellicht nog meer media. Waarom moeten wij de propagandastrijd van de Palestijnen tegen Israel financieren?
 
RP
-------------

Reactie Arjan el Fassed: Met al-Awda heb ik al heel lang niets meer te maken

Arjan el Fassed is medeoprichter van Al-Awda/Palestinian Right to Return Coalition. De Amerikaanse tak van deze organisatie is sterk geradicaliseerd sinds de oprichting in 2000. Een uitgebreid dossier van de Anti Defamation League (ADL) maakt melding van antisemitische leuzen en retoriek tijdens demonstraties (zie deze lange lijst) en zelfs van mogelijke steun aan terroristische organisaties.

Het Kamerlid van GroenLinks reageerde vanmorgen (8 december) telefonisch op vragen, die ik gisteravond over deze kwestie bij de fractie heb ingediend, mede naar aanleiding van mijn vorige weblog. El Fassed: "Al-Awda is ontstaan in april 2000 na een internationale conferentie over de rechten van Palestijnse vluchtelingen. Na afloop ontstond het idee om informatie uit te wisselen via een zogeheten listserver, waaraan verschillende mailinglijsten werden gekoppeld. Toen in september 2000 de Tweede Intifada uitbrak heb ik met enkele mensen van al-Awda, onder wie Ali Abunimah, de Electronic Intifada opgericht, die in de behoefte van informatie van onderaf in de Palestijnse gebieden wilde voorzien.

Met de organisatie al-Awda heb ik me daarna nauwelijks meer bemoeid. In het voorjaar van 2001 ontdekte ik dat allerlei rare clubjes zich bij al-Awda aansloten. Vanaf dat moment wilde ik er niets meer mee te maken hebben. Hooguit heb ik af en toe een artikel op die mailinglijst geplaatst. In mijn bio's maak ik geen melding van al-Awda, omdat ik kortstondig actief voor ze was en me niet meer verbonden voel met deze club. Hun manier van optreden in de Verenigde Staten vind ik afschuwelijk. De bij demonstraties van al-Awda gebruikte retoriek wijs ik volledig van de hand. Ik probeer daar juist afstand van te houden. U zult mij niet zien bij evenementen waar ik het gevoel heb dat daar zaken worden geroepen waar ik niet achter sta."

El Fassed was inderdaad niet aanwezig bij de veelbesproken demonstratie op het Museumplein in Amsterdam, waar activiste Gretta Duisenberg en SP-Kamerlid Harry van Bommel intifada-leuzen riepen, terwijl rond hen de antisemitische spreekkoren klonken.

Wat zijn de banden van Abunimah met al-Awda? Dit jaar sprak hij nog op hun internationale congres in Californië.

El Fassed: "Ook Ali is niet meer actief voor al-Awda. Hij heeft een paar keer gesproken op conferenties, maar daarmee ben je nog geen activist van al-Awda."

U stond aangekondigd als spreker voor al-Awda in Vlaardingen.

El Fassed: "Daar zou ik in maart 2010 spreken over mijn boek, wat niet is doorgegaan. Al-Awda in Vlaardingen is een vereniging van Nederlandse Palestijnen, die niets te maken heeft met het gelijknamige al-Awda in de Verenigde Staten."

Wat vindt u van de retoriek van Abunimah in dit artikel, dat hij kort na de Gaza-oorlog publiceerde op de Electronic Intifada?

El Fassed: "Hij heeft het in zijn artikel niet over 'genocide' maar over 'attempted genocide', waarbij u rekening moet houden dat genocide een juridische term is waaraan in sommige gevallen het optreden van Israël gemeten zou kunnen worden. Abunimah merkt verder op dat anderen, ook joodse critici, steeds vaker de vergelijking trekken tussen het optreden van de nazi's in Warschau en het Israëlische optreden in Gaza."

De bewoners van het getto in Warschau werden tot de laatste man uitgemoord. Dat speelt toch niet in Gaza?

El Fassed: "Ik geef toe. Deze retoriek is op het randje. Maar je kunt niet zeggen dat door enkele artikelen alles wat bij de Electronic Intifada wordt gepubliceerd opeens antisemitisch is."

Wat is uw betrokkenheid bij Badil, een Palestijnse organisatie die een zwaar antisemitische cartoon beloonde met een tweede prijs?

El Fassed: "Inderdaad een walgelijke cartoon, die terecht is verwijderd. Maar met Badil heb ik heel weinig te maken. Ik zit in een adviesraad voor een tijdschrift dat eens per kwartaal verschijnt. Dat is alles."

Komen we bij de kernvraag. Moet een site als Electronic Intifada worden gefinancierd via de ontwikkelingshulp van ICCO?

El Fassed: "Dat is een zaak van minister Rosenthal en ICCO. Niemand heeft automatisch recht op subsidie. Maar we vinden het toch ook niet gek als mediaorganisaties in Birma of Tibet op deze manier worden gesteund om te helpen bij een betere informatievoorziening?"

Geplaatst op 8 december 2010

www.hetverraadvanlinks.nl

 

Frits Bolkestein wist dat uitspraak over joden explosief was


Om het toenemende antisemitisme op de agenda te krijgen moet je de boel een beetje wakker schudden. Er worden immers al jaren Joden bedreigd en uitgescholden, synagoges en begraafplaatsen beklad en scholen moeten al jaren voor veel geld beveiligd worden. Maar daar las je alleen over in het NIW, bij het CIDI en op zionistische blogs. Bolkestein, een politiek dier, wist wellicht dat je alleen met zo'n uitspraak de dames en heren politici en journalisten uit de tent lokt. Van Halsema tot Wilders is men verontwaardigd. 'Wat? Onze Joden hier weg? Nederland heeft toch altijd geweldig voor haar Joden gezorgd?' is het sentiment van velen. Het idee dat Nederland haar Joden een warm hart toedraagt zit diep, maar is niet terecht. We schieten weer eens schromelijk tekort, en dat is niet de eerste keer. En wat velen nog altijd niet willen onderkennen, is dat het niet om een enkele bekladding door een verdwaalde neonazi gaat, maar om een vorm van haat die met Israel en sympathie voor de Palestijnen samenhangt, en met een steeds sterker anti-Israel klimaat. Wanneer het normaal wordt Israel met de nazi's te vergelijken, en Nederlandse columnisten dat geregeld doen, wanneer Israel als schurkenstaat die geen bestaansrecht heeft wordt omschreven, is de stap voor sommigen nou eenmaal snel gezet naar haat tegen Joden.
 
Marokkaanse jongeren, die voor een flink deel debet zijn aan het zogenaamde nieuwe antisemitisme, moeten niet alleen leren dat Joden hier niet verantwoordelijk zijn voor wat Israel doet, maar ook dat je de Gaza oorlog niet kunt vergelijken met de Holocaust, en dat ook Joden nationale rechten hebben. Ze moeten niet alleen leren over de verschrikkingen van de Holocaust, maar ook over het nieuwe begin dat veel Joden daarna maakten in een land waar ze eindelijk eigen baas waren. Je kunt Israel en Joden niet als twee totaal gescheiden zaken zien: demonisatie van het een heeft onherroepelijk zijn weerslag op het ander.
 
RP
-------
 

VVD-prominent wist dat joden-uitspraak 'explosief' was

Door: Peter Wierenga » Meer columns van Peter Wierenga
Gepubliceerd: 7 december 2010 - 14:43
Update: idem 14:57

Van sommige uitspraken zie je meteen dat ze geladen zijn. Dat Frits Bolkestein, eminence grise van de VVD, voor 'bewuste' joden geen toekomst ziet in Nederland vanwege het toenemende antisemitisme, is er zo eentje. Toevallig stuitte ik vorige week dinsdag op zijn opvatting in het pas verschenen boek Het Verval van Manfred Gerstenfeld.


Hierin schetst de Nederlands-Israëlische wetenschapper een somber beeld van het jodendom in Nederland, gevolgd door interviews met twaalf 'experts,' onder wie Ayaan Hirsi Ali, Leon de Winter en Frits Bolkestein.

Maar uitgerekend de opmerking van Bolkestein 'dat er geen toekomst is voor joden in Nederland' stond niet in het interview, maar in de inleiding. In een noot verwijst Gerstenfeld naar "Persoonlijke communicatie Frits Bolkestein" als bron. Daarom zocht ik diezelfde middag contact met Bolkestein om van hem persoonlijk te horen of die passage inderdaad klopte en of hij die mening nog steeds was toegedaan.

Tegelijk mailde ik met Gestenfeld. Laatstgenoemde reageerde het eerst: Bolkestein had het bij een lunch in februari 2009 tegen hem gezegd en toestemming gegeven om dit te publiceren. Na wat heen en weer mailen met de assistente van Bolkestein, mocht ik die vrijdag bellen. Hij wist dus al waarover het ging.

'Bewuste joden'
In ons telefoongesprek bevestigde Bolkestein bovenstaande passage uit Het Verval. Maar hij wilde de uitdrukking 'bewuste joden' tegenover mij verduidelijken. Hij doelde daarmee op 'joden die als zodanig herkenbaar zijn, zoals orthodoxe joden,' in tegenstelling tot geïntegreerde joden. Ook vroeg ik hem of hij in de tussentijd niet van mening was veranderd, omdat het probleem inmiddels hoog op de politieke agenda staat. Zo stelt Ahmed Marcouch voor om 'lokjoden' in te zetten tegen antisemitisme.

Maar Bolkestein is pessimistisch, zo zei hij mij, omdat de bron van het antisemitisme onder Marokkaanse en Turkse jongeren het Israëlisch-Palestijnse conflict is - en daarvoor voorziet hij geen spoedige oplossing. Om die reden meent hij dat 'bewuste' joden hun kinderen beter kunnen adviseren om te emigreren naar Israël of Amerika.

Hij voegde eraan toe dat hij besefte dat dit een – quote! - 'explosieve' uitspraak was. De VVD-prominent wilde nog weten wanneer het artikel zou verschijnen in De Pers ('maandag') en of ik een krantje wilde sturen ('uiteraard').    

Zo gezegd, zo gedaan.

En Bolkestein had het goed voorzien, met dat 'explosief'. De media stonden er vol van. Rabbijn Evers reageerde geschokt, net als politici van zo ongeveer alle partijen. Ook in de Amsterdamse wijk Buitenveldert, waar veruit de meeste orthodoxe joden wonen, raakte hij een open zenuw

'Ravage'
Alleen… beetje jammer dat ome Frits in De Volkskrant deed voorkomen alsof het artikel in De Pers 'te kort door de bocht' was. Misschien was hij toch een beetje geschrokken van de ravage die zijn bommetje aanrichtte.

En hoezo te kort door de bocht? Immers, de uitleg dat hij vooral op orthodoxe joden doelt staat juist duidelijker in De Pers dan in Het Verval. Precies het omgekeerde van wat de Volkskrant schrijft. Als de 'Azijnbode' even met mij gebeld had, of op zijn minst het artikel in De Pers had gelézen, hadden ze er niet zo naast gezeten.

Datzelfde geldt voor Trouw, dat schrijft dat wij pas achteraf een verklaring op de website hebben gezet – terwijl ze abusievelijk het oorspronkelijke artikel uit de krant citeren...  Nee, de enige die mij netjes om een reactie vroeg, was Pownews.

En Bolkestein zelf? Die zei zojuist tegen mij, om 14.09 uur aan de telefoon, dat hij 'geen enkele klacht' over mij of het artikel heeft en dat ik hem 'netjes behandeld' heb. Niks kort door de bocht dus. Is dat ook weer uit de wereld.

Ach, als de onderliggende problematiek maar serieus genomen wordt. Het is een schande dat joodse instellingen, van scholen tot synagogen, beveiligd moeten worden. Of de dreiging nu komt van moslimjongeren of extreemrechtse autochtonen. Dáár moet het over gaan.

-------------

Antisemitisme - Orthodoxe joden klitten in Buitenveldert

'Bepaalde wijken vermijd je gewoon'

Door: Eva Ludemann | Peter Wierenga
Gepubliceerd: gisteren 23:48
Update: vandaag 06:13

Zolang ze in hun eigen vertrouwde buurt zijn, voelen orthodoxe joden zich best veilig. Maar daarbuiten?

Uitgelaten springen de kinderen uit de touringcar. Glibberend over de bevroren stoeptegels, zoals tienjarigen overal en altijd doen. Niks bijzonders, zou je zeggen, behalve dan hun gekleurde keppeltjes en zwarte peyes – ofwel pijpekrullen.

Dat hier de orthodox-joodse school Cheider huist, is aan de buitenkant niet te zien. Een grijs bakstenen gebouw. Of het moest het hekwerk zijn: de poort gaat op afstand open, niet iedereen komt zomaar binnen. Zelfs de bejaarde niet die, met grijze baard en keppel, op zijn scootertje komt aankachelen.

Een jonge leerkracht stopt even als zijn klas uit de bus stormt. Jazeker heeft hij gehoord dat VVD-prominent Frits Bolkestein 'geen toekomst ziet voor orthodoxe joden in Nederland, vanwege het toenemende antisemitisme'. En hij wil er best over praten, als de school uitgaat. Maar als het om vier uur eenmaal zover is, haakt hij af. 'Sorry, maar ik mag er niets over zeggen van de leiding.'

De uitlatingen van Bolkestein in De Pers krijgen hier een extra lading. Je ziet het amper aan de buitenkant, maar Buitenveldert is dé joodse wijk van Nederland. Op een paar vierkante kilometer leven hier de paar duizend orthodoxe joden die Nederland telt, in een soort enclave.

Waar de joodse bakker – lékkere – slagroomsoesjes verkoopt voor het feest van Chanoeka. 'Emigreren? Dat ben ik niet van plan', zegt een man die anoniem wil blijven. 'Maar van dat antisemitisme, dat klopt wel. Al heb ik er zelf niet zoveel last van. Bepaalde buurten vermijd je gewoon.'

Bedoelt hij dat hij 's avonds niet in Amsterdam-West komt, een wijk met veel inwoners van Marokkaanse komaf? 'Dat doe ik overdag al niet.'

Dat is ook het devies van Nemi Yigali, een 46-jarige zakenman – bril, gebronsd gelaat, keppeltje – die zijn kinderen komt ophalen van school. 'Hier in deze buurt voel ik me veilig', zegt hij in het Engels, dat hem ondanks 18 jaar in Nederland iets beter afgaat. 'Ik vertrouw op de autoriteiten. De politie weet donders goed wat er speelt.'

Yigali wijst met zijn vinger in de richting van de stad. 'In Amsterdam zelf zul je mij niet zo snel zien, dat wil ik wel toegeven. Maar ook daarover ben ik optimistisch. Het is maar een kleine groep jongeren die kwaad wil, ik heb zelfs moslims onder mijn vrienden. Persoonlijk denk ik dat het vooral een kwestie van werk is: als die jongeren allemaal een baan hebben, gaan dit soort problemen vanzelf over.'


Ai, Bolkestein raakt 'n open zenuw

Niet alleen in Buitenveldert, ook in Den Haag raakte Bolkestein een open zenuw met zijn stelling dat 'bewuste' joden hun kinderen maar beter kunnen adviseren om te emigreren naar Amerika of Israël. Politici buitelden gisteren over elkaar heen om er schande van te spreken, van GroenLinks-leider Femke Halsema tot PVV-voorman Geert Wilders – ieder uiteraard op zijn eigen manier.

Maar dat er op de achtergrond een reëel probleem speelt, dat ontkent niemand. Aan de cijfers van lobbyorganisatie CIDI te meten, stijgt het aantal antisemitische incidenten. Een ander voorbeeld is dat 36 procent van de joodse gevangenen zich wel eens bedreigd voelt om zijn geloof, tegenover 10 procent van de gedetineerden met een andere religie.

Toch is het nog niet zo dat dit alles nu al een duidelijk effect heeft op de emigratiecijfers: vorig jaar vertrokken slechts 56 Nederlanders voorgoed naar Israël, al is dat wel een verdubbeling ten opzichte van 2008.

En omgekeerd komen er ook (liberale) joden deze kant uit, zoals filmmaker Danniel Danniel (60), die met een Nederlandse getrouwd is. 'Ik merk niets van antisemitisme, wel van xenofobie', relativeert hij.

Sterker nog, hij voelt meer solidariteit met andere allochtonen dan met Nederlanders, omdat hij 'net zo luidruchtig is en met een accent spreekt en duidelijk ook ergens uit het Midden-Oosten komt. Ik heb geen last van de islamitische gemeenschap, maar wel van de PVV.' Niettemin kan hij zich voorstellen dat joden met 'baard, keppel, of hoed' wél eens lastig worden gevallen.

En dan hebben we het nog niet eens over de beveiliging van scholen, synagogen, kindervakantiekampen et cetera (zie kader). Eigenlijk te gek voor woorden, zo vinden ze ook in Buitenveldert. Maar om de handdoek dan maar in de ring te gooien?

Yigali kent wel mensen die emigreren naar Israël voor werk, het warme weer of tóch voor hun kinderen. Maar hij denkt er niet over. 'Kijk,' tekent hij een kaart op de muur, 'dan moeten we van Europa naar Israël. Dan zitten we naast de Palestijnen, die ons liever deze kant uit zien gaan. Nee, we moeten niet wegduiken.'
 
Zie ook:
 

Israel en haar Arabische minderheid

 
Iemand wees me op een goed en genuanceerd artikel uit 2009 over de groeiende spanningen tussen de Joodse Israeli's en de Arabische minderheid door Yitzhak Reiter:
 
Of all ethnic and national minorities in the world, the case of the Arab minority in Israel seems to be unique. It is the only minority that is part of its state's regional majority, namely part of the Arab-Muslim dominated Middle East. At the same time the Jewish majority in Israel is a tiny minority in the Middle East and the state is surrounded by Arab peoples who have mostly hostile relations with Jewish and Zionist Israel (Reiter, 2009).

What makes this case so unique is that the Arab minority usually identifies with active enemies of its state such as the terror organizations Hamas and Hezbollah, while the state combats its flesh and blood brethren, the Palestinians, in the territories occupied since 1967. In practice however, Israeli Arabs are torn between their national Palestinian and their civic Israeli identities and they are undergoing a simultaneous process of Palestinization on the one hand and Israelization on the other (Smooha, 2005, 2007).

Another aspect of the uniqueness of the Israeli case of the minority-majority encounter emanates from the majority's decision to establish Israel in 1948 as a Jewish nation-state in which its Jewish heritage, values and symbols are the major attributes of its national identity. Hence, as a Jewish state, Israel deliberately gives legal and institutional  preference to its religiously, ethnically and nationally Jewish majority, particularly in the realms of immigration laws and the State symbols.

These two aspects create tensions and conflict between the Palestinian-Arab minority and the Jewish majority. This friction finds expression in almost every aspect of the relationship between the two communities. Yet Israel is also a democracy and a modern nation-state amidst a region of authoritarian Arab regimes, and its Arab citizens, in spite of their systemic predudice, are significantly better off than their ethnic brethren in surrounding Arab countries. In Israel, the Palestinians' distinct identity and collective cultural rights are respected, they enjoy political freedom and they benefit from Israel's social welfare system, economic progress and democratic norms. This may explain why, in spite of the salience of conflict and tensions on the national level, the majority of Arabs and Jews in Israel by and large cohabitate peacefully.

(....)

Tensions exist, however, between the two fundamental values of the state's system -  Jewish and democratic.  Whereas a "Jewish" state would entail (endow?)  certain privileges for Jews, a "democratic" state would give equal rights to all its citizens. The question of whether or not Israel can reconcile these two basic values is debatable, in particular with regard to minority rights (Dowty, 1999; Gavison, 1999; Sa`di, 2002; Smooha, 2002). What are the essential realms in which a democratic nation-state is entitled to favor its majority's culture given that this partiality will be at the expense of the minority ethnic groups? The Jewish majority in Israel believes it is also entitled to keep its hegemony in the state's unique culture and national symbols as well as in immigration laws, just as many European democracies give preference to the culture of the majority of their populations. Are there other domains of life in which prioritizing the ethnic/cultural majority could be accepted as universal norms of democracy? For more than five decades Israel never methodically addressed this dilemma in its ideological discourse. Moreover, the Israeli government's policy towards the Arab minority was in fact ambivalent – benevolent in some respects (e.g. cultural rights) and highly discriminatory (e.g. representation in government service) in others (Yuchtman-Yaar & Shavit, 2004).   

A pioneering attempt to list the minimum traits of what a "Jewish" character of the state entails within the universal norms of a democracy was made by Chief Justice Aharon Barak, former  president of the Supreme Court. He listed the following five parameters for the Jewishness of the state: "…the right of every Jew to immigrate to Israel in which Jews would consist a majority; Hebrew is the State's central official language; the State's main holidays and symbols reflect the national revival of the Jewish people; and the Jewish heritage is a leading component of its religious and cultural heritage (SCJ (Bagatz) 11280/02, Piskey Din 57 (4), 1: 101)." Yet, whereas principles such as these are accepted by minorities in other democratic states, the Israeli Arab leadership has not accepted these norms because Arabs view themselves as the indigenous people of Palestine and believe they should dominate the Jewish migrant-settlers.

Barak's narrow interpretation differs from government policies of discrimination against the Arab minority in a broad spectrum of issues. A gradual improvement in promoting equal public funding for Arab localities has occurred in the last two decades. The Arab minority in Israel also enjoys cultural rights more than many other ethnic and national minorities. For example, in reference to the 1966 UN International Convention of Civil and Political Rights of Minority Peoples, and the 1995 European Convention of Protecting National Minorities, Alexander Yakobson and Justice Yitzhak Zamir argued that Israel's Arab minority enjoy the same rights and possibly even more than ethnic minorities in Western European countries (in Rekhess & Ozacky-Lazar, 2005: 19-26 and 59-83, respectively).

It is true that Israel first judaized its public space by renaming areas and expropriating vacant lands for development purposes. However, this policy was conducted in such a way as to not inflame the Arab citizens and it attempted to take their basic needs into consideration. Indeed Arabic names and heritage  dominate the public sphere in Arab populated towns and villages. Some important fundamentals of Arabic culture, such as religious holidays, were preserved both on the national level as well as the local.  Israel did not attempt to assimilate the Arabs within the Jewish-Hebrew culture, most significantly in the field of public education.

Although education is sponsored by the State, Arabs choose to enroll in separate schools where Arab educators teach in Arabic. This policy recognizes the Arab citizens as a cultural minority entitled to an education in their own language, while still enabling the State to regulate formal education in the Arab sector. The Arabic language—an official vernacular during the British Mandate—continues to enjoy its formal legal status as the second official language in Israel - though partially and ineffectually enforced. 

In the realm of religious law, Israel established special personal status tribunals for the various religious groups, and Israeli law intervened only in a select number of universal social areas, such as the minimum age for marriage (seventeen), the prevention of polygamy, and the prevention of forced divorce on women.  The religious holidays of Christians, Muslims, and Druze have been legally recognized, as have the various weekly days of rest.  The national commemoration days, however, reflect only the Jewish-Zionist ethos, and there is not one national Arab day of remembrance or national Arab public holiday. Israeli Arabs, however, have created their own nationalistic commemoration days: Land Day (see below) and, since the mid-1990s, as an alternative and challenge to Israel's (Jewish dominated) Independence Day, Nakba Day (May 15), symbolizing the Palestinian view that the 1948 War and its aftermath was a "catastrophe."

Lees hier het hele artikel: Israel and its Arab Minority

RP
-----------
 

Retoriek in de schemerzone van antisemitisme en anti-zionisme

 
Een genuanceerd artikel over antizionisme en antisemitisme, naar aanleiding van de subsidie van ICCO voor Electronic Intifada. Ik vind Al Awda overigens nog iets extremer dan Electronic Intifada. Al Awda steunt openlijk Hamas en Hezbollah en op door haar georganiseerde demonstraties worden geregeld antisemitische leuzen geroepen en spreken antisemitische extremisten zoals sheikh Tayseer Tamimi die het volgende zei:
 
"The Jews are destined to be persecuted, humiliated, and tortured forever, and it is a Muslim duty to see to it that they reap their due. No petty arguments must be allowed to divide us. Where Hitler failed, we must succeed."
 
RP
-------
 
http://www.hetverraadvanlinks.nl/Anti.htm

Door Carel Brendel

"Antisemitisme is niet uitsluitend iets van ultra-rechtse mensen. Antisemitische ideeën komen in de hele maatschappij voor. In sommige linkse kringen gaat het schuil achter anti-zionisme, een van de centrale strijdpunten van de anti-imperialistische beweging."

Deze bewering komt uit onverdacht linkse hoek. Ze is terug te vinden in het archief van De fabel van de illegaal, een aan het kraakbolwerk Eurodusnie verbonden tijdschrift dat racisme en vreemdelingenhaat bestrijdt. Activist Eric Krebbers fungeert hier als het geweten van extreemlinks op het gebied van antisemitische ontsporingen.

Bovengaand citaat staat in een artikel dat tien jaar na publicatie alleen maar aan actualiteit heeft gewonnen: Tussen anti-zionisme en antisemitisme. Krebbers schreef zijn beschouwing in het najaar van 2000. Op dat moment liep het 'vredesproces' tussen Israël en de Palestijnen gierend uit de rails door het uitbreken van de Tweede Intifada. Demonstranten gingen ook in Nederland de straat op en riepen (ook toen al) leuzen als 'Hamas, Hamas, alle joden aan het gas'.

"Dat veel van de anti-zionistische ideeën nauw aansluiten bij het antisemitisme wordt meestal ontkend", aldus links-activist Krebbers, die verderop vervolgde: "Maar sommige anti-zionisten gaan nog verder. Ze vergelijken het geweld van het Israëlische leger tegen de Palestijnen met de Shoah. De zionisten zouden inmiddels zelf de nieuwe nazi's zijn."

Krebbers erkent berouwvol in een voetnoot dat hij zelf eind jaren tachtig, begin jaren negentig ook de leus 'Racisme, fascisme, apartheid, zionisme! Moord, moord, moord!' heeft geroepen tijdens demonstraties. "Er ontstond een soms zeer eenzijdige solidariteit waarbij het antisemitisme bij tijd en wijle de overhand kreeg."

De auteur prees in 2000 het Nederlands Palestina Komitee (NPK) als een gunstige uitzondering, dat 'zich naar mijn weten nooit antisemitisch heeft geuit'. Krebbers: "Het Palestina Komitee heeft ook nooit veel moeten hebben van sympathisanten die het optreden van het Israëlische leger vergeleken met de Shoah. Zulke vergelijkingen leiden er namelijk toe dat de onnoemelijke verschrikkingen van de Shoah gerelativeerd worden. In 1990 schreef het Komitee dat het 'verboden moet worden het lot van de joden in de Tweede Wereldoorlog te vergelijken met dat van andere volken. Historische parallellen zijn niet te trekken. De ideologische achtergrond en praktische uitwerking zijn gelukkig nog uniek in de wereld. Als de Palestijnen hetzelfde lot hadden ondergaan als de joden in de Tweede Wereldoorlog, zou het Palestijnse volk allang zijn uitgemoord."

Krebbers citeerde hier uit het NPK-clubblad Soemoed. In deze lijn paste ook het besluit om zich in maart 2004 terug te trekken uit een geplande manifestatie op de Dam. Oorspronkelijk was daar een actie gepland tegen de 'apartheidsmuur', door verdedigers van Israël het 'veiligheidshek' genoemd. De Internationale Socialisten, de Arabisch-Europese Liga (AEL), de Marokkaanse arbeidersvereniging KMAN en Emcemo van activist Abdou Menebhi maakten er een herdenking van de door Israël geliquideerde Hamas-oprichter en terreursjeik Ahmed Yassin van. Reden voor het NPK om af te haken.

We zijn inmiddels vele intifada's, oorlogen, aanslagen en represailles verder. De Israël-is-de-nieuwe-nazistaat-retoriek is eerder toe- dan afgenomen. Zelfs het NPK heeft niet kunnen voorkomen dat vergelijkingen, die ze in 1990 nog afkeurde, een plek hebben gevonden op de website. Daar staat bijvoorbeeld een artikel van Khaled Ameyrah (overgenomen van Palestine Think Tank), die leentjebuur speelt bij Mohamed Rabbae en zijn beschouwing 'Israel's Little Hitler' heeft genoemd.

"Today, the ugly face of fascism is rising in Israel, and a Jewish Third Reich must never be allowed to evolve and prosper into a full-fledged Hitlerian monster at the hands of the very people who have made the epithet 'Nazi' one of the ugliest words in all languages of the World."

Ameyrah heeft het hier over het enige land in het Midden-Oosten, dat volgens de rapporten van Freedom House als 'vrij' wordt gekwalificeerd en waar sprake is van een vrije pers - al is het wel zo dat Israël door het optreden van het leger in de degradatiezone is beland.

Vergelijkingen met de apartheid zijn 'we' al gewoon gaan vinden. Ze zijn schering en inslag op de NPK-site. Opmerkingen over een Joods Derde Rijk blijven daar echter de uitzondering.

Zakelijke kritiek op Israël, op buitensporig geweld tegen of de slechte behandeling van Palestijnse burgers, is nuttig, nodig en niet antisemitisch. Maar wanneer gaat kritiek op Israël, al dan niet verwoord als anti-zionisme, over in antisemitisme? Die vraag is opnieuw actueel nu de hulporganisatie ICCO en in het voetspoor daarvan het GroenLinks-Kamerlid Arjan el-Fassed onder vuur liggen wegens subsidies aan de Electronic Intifada (EI).

De kwestie bereikte Nederland via The Jeruzalem Post. Deze Israëlische krant meldde eind november dat minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal een pittig gesprek zal hebben met ICCO. The Jerusalem Post schreef dit naar aanleiding van een rapport van de lobbygroep NGO Monitor, waarin de EI als 'antisemitisch' wordt bestempeld, met name vanwege de vergelijkingen tussen de Israëlische politiek en het nazi-regime. In dit rapport wordt de beschuldiging door NGO Monitor één maal geuit. "EI-medeoprichter Ali Abunimah en andere medewerkers gebruiken ook antisemitische en anti-Israël-thema's in hun geschriften en twitter-uitingen." Daarnaast publiceerde de groep een factsheet over Electronic Intifada en Abunimah.

Het rapport en de factsheet geven geen bewijzen voor het onvervalste antisemitisme zoals dat gemeengoed is bij de terreurbeweging Hamas. De elektronische intifada kent geen handvest met verwijzingen naar de Protocollen van de Wijzen van Zion of met oproepen om achter iedere boom of rots de joden te doden. Voor antisemitische sprookjes over joden die matzes uit bloed bereiden moeten we bij de tv-zenders van Hamas zijn, niet bij het geesteskind van Abunimah en El-Fassed.

(Onbegrijpelijk overigens dat zo veel Nederlandse politici willen praten met Hamas en meedoen aan demonstraties die vooral bedoeld zijn als steunbetuiging aan deze terreurbeweging. En ondertussen maar geschokt zijn over het oprukkende antisemitisme in Nederland).

Een ander verhaal wordt het als we het door Krebbers in 2000 beschreven grensgebied tussen anti-zionisme en antisemitisme meenemen. Abuminah gebruikte de zionisme=fascisme-retoriek in tweets en ook in artikelen, met name na de Gaza-oorlog, toen hij Israël beschuldigde van poging tot genocide en van etnische zuiveringen, en allerlei mensen aanhaalde die de Israëli's gelijkstelden met nazi's, en de situatie in Gaza met die in het getto van Warschau tijdens de Tweede Wereldoorlog.

In deze schemerzone beweegt zich ook al-Awda, ook wel bekend als de Palestinian Right of Return Coalition, die net als de Electronic Intifada mede is opgericht door El-Fassed en Abuminah. Volgens bijgaand overzicht van de Anti-Defamation League (ADL) werd bij diverse betogingen, waaraan al-Awda deelnam, het zionisme op één lijn gesteld met het nazisme. Amerikaanse leden van al-Awda hebben ook meegedaan aan Viva Palestina, de hulpactie van de links-radicale Britse politicus George Galloway, die bij aankomst in Gaza een grote som geld en enkele auto's overhandigde aan Hamas-leider Ismail Haniya.

Al-Awda sponsorde een cartoonwedstrijd in de Palestijnse gebieden, waarbij een antisemitische tekening met de tweede prijs werd beloond. El-Fassed heeft banden met de organisatie Badil, die deze anti-Joodse spotprent beloonde. Maar de cartoon werd verwijderd na protesten van NGO Monitor bij de Deense geldschieter van Badil. De directe vingerafdruk van het GroenLinks-Kamerlid ontbreekt bij deze kwestie.

In zijn bio's maakt El-Fassed overigens geen melding van zijn vroegere betrokkenheid bij al-Awda. Op zijn weblog stelt het GroenLinks-Kamerlid nadrukkelijk dat hij de laatste jaren geen redacteur meer is van de Electronic Intifada. Zo is hij ingedekt tegen eventuele bezwaren tegen de inhoud van deze website.

Voor kritiek uit eigen gelederen hoeft de nieuwkomer niet te vrezen, want veel GroenLinksers vinden - ondanks de waarschuwingen van Krebbers - stevige anti-Israëlische retoriek normaal. Oud-Kamerlid Mohamed Rabbae is uit de gratie geraakt door het rampzalig verloop van het Wilders-proces, maar in juni kon hij nog ongestraft Hamas vergelijken met een verzetsgroep uit de Tweede Wereldoorlog. GroenLinksers in Rotterdam wilden in navolging van de lokale SP een stedenband met Hamas-enclave Gaza.

Net als de SP was GL steevast vertegenwoordigd bij anti-Israël-demonstraties, ook al kon je blind voorspellen dat radicalere mededemonstranten daar antisemitische leuzen zouden roepen. Wat dat betreft zijn er overeenkomsten met de SP, waar Kamerlid Harry van Bommel steeds weer bij foute betogingen opduikt en senator Anja Meulenbelt ongegeneerd Haniya als een vredesapostel mag presenteren.

Los van de rol van El-Fassed is Electronic Intifada een partijdige tegen Israël gerichte website. Alleen al om die reden mag Rosenthal geldschieter ICCO op het matje roepen. Ontwikkelingsgeld moet naar onderwijs, drinkwatervoorziening en gezondheidszorg, niet naar propaganda voor een van de strijdende partijen.

Geen politieke subsidies dus. Daarnaast graag rechtstreekse hulp aan de Palestijnse bevolking in plaats van deelname of steun aan door de terroristen van Hamas opgetuigde 'vredesvloten'. Nederland kan tenslotte een piepkleine bijdrage leveren door de retoriek rond het conflict in te dammen. Dat geldt voor beide kampen. Het schiet niet op met zionisten die 'zich als nazi's gedragen' tegen de 'verzetsstrijders van Hamas' of met het Palestijnse volk dat 'nooit heeft bestaan' of 'zich beter kan aansluiten bij Jordanië'.

Geplaatst op 6 december 2010

Homepage: www.hetverraadvanlinks.nl