vrijdag 10 december 2010

Arjan El Fassed: ook (Groen)links Kamerlid onder vuur

 
De zaak El Fassed en Electronic Intifada heeft nu ook Spitsnieuws gehaald. Ik vind het positief dat er zoveel aandacht voor is, waarbij wat mij betreft de standpunten van El Fassed zelf wel wat meer centraal zouden mogen staan. Zie wat dat betreft ook: Arjan El Fassed en het bestaansrecht van Israel (2).

De kritiek op El Fasseds activistische verleden laat hem niet onberoerd. „Ik ben vorige week maandag vader geworden. Als de media het niet erg vinden, dan vind ik het vaderschap wel even wat belangrijker dan deze aantijgingen." Wel begrijpt hij dat ook linkse politici niet onder een grondige screening uit komen. Maar: „de kritiek komt uit een voorspelbare hoek", zo meent hij. „Ik heb het idee dat het PVV-sympathisanten zijn die balen van de kritiek op hun partij."

Niet alleen PVV'ers zijn verbolgen over de subsidie aan Electronic Intifada en het feit dat El Fassed bij zulke radikale organisaties betrokken was, ook mensen als Carel Brendel en Ronny Naftaniel maken zich hier druk over, en ik zie mezelf ook niet echt als PVV aanhanger. De PVV aanhangers schreeuwen misschien het hardst, maar de onvrede met het misbruik van ontwikkelingsgeld en de steun voor allerhande pro-Palestijnse clubs is breder.
 
RP
--------
 
Ook links Kamerlid onder vuur

Tweede Kamerlid Arjan El Fassed van GroenLinks zit in het beklaagdenbankje. Al-Awda, een pro-Palestijnse actiegroep waarvan hij mede-oprichter is, zou banden hebben met neonazi's. Ook zijn website Electronic Intifada ligt onder vuur. Al de hele week vragen boze PVV-sympathisanten om opheldering, maar vandaag geeft hij voor het eerst antwoord in Sp!ts.

Leden van Al-Awda, de organisatie waarvan GroenLinks-Kamerlid Arjan Al Fassed mede aan de wieg stond, werden begin dit jaar van een Amerikaanse universiteit geweerd. Een neonazistische dominee had antisemitische teksten op websites van de organisatie gepubliceerd. El Fassed distantieert zich van wat ooit zijn club was: „In het begin was Al-Awda niet veel meer dan een mailinglist. Ik ben daar al binnen een jaar mee gestopt toen ik Electronic Intifada oprichtte. Er liepen bovendien wat dubieuze mensen rond bij Al-Awda met wie ik liever niet geassocieerd word."

Electronic Intifada
Ook Electronic Intifada is echter niet onomstreden. Op de website verschenen betogen waarin de Israëlische overheid nazipraktijken wordt verweten. Zionisme zou op één lijn staan met de Holocaust. Tot consternatie van minister Rosenthal (Buitenlandse Zaken) bleek dat de website voor eenderde gefinancierd wordt door ICCO. Deze hulporganisatie ontvangt jaarlijks meer dan 100 miljoen subsidie van de Nederlandse overheid.
El Fassed ontkent dat Electronic Intifada (EI) antisemitisch is. ,,We bieden gewoon een discussieplatform. Weliswaar vanuit Palestijns oogpunt, maar toch zeker ook kritisch op Hamas en de Palestijnse overheid. Ik ben overigens ook nooit betaald voor mijn inspanningen en heb nooit zelf financiering aangevraagd. Met EI ben ik eind vorig jaar opgehouden."

PVV'ers
De kritiek op El Fasseds activistische verleden laat hem niet onberoerd. „Ik ben vorige week maandag vader geworden. Als de media het niet erg vinden, dan vind ik het vaderschap wel even wat belangrijker dan deze aantijgingen." Wel begrijpt hij dat ook linkse politici niet onder een grondige screening uit komen. Maar: „de kritiek komt uit een voorspelbare hoek", zo meent hij. „Ik heb het idee dat het PVV-sympathisanten zijn die balen van de kritiek op hun partij."

Mandela
El Fassed haalde in 2001 al de internationale pers met een brief aan columnist Thomas Friedman. „Friedman had in die tijd een serie fictieve brieven van de ene naar de andere regeringsleider. Na een brief van George W. Bush aan Yasser Arafat schreef ik Friedman een brief uit naam van Mandela. De brief is zijn eigen leven gaan leiden toen de brief zonder mijn naam erbij via internetfora werd verspreid", verdedigt El Fassed zich.
De naamsverwisseling kwam de Palestijnse zaak goed uit; onder meer Yasser Arafat en de Amerikaanse oud-president Jimmy Carter citeerden uit de brief. El Fassed ontkent echter dat hij die intentie had, en wordt gesteund door de media die hem van valsheid in geschrifte beschuldigden. Die rectificeerden toen ze het origineel onder ogen kregen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten