vrijdag 12 februari 2010

"Peace" boycot campagne Israelische producten verkondigt onwaarheden

 
Ook in hoger beroep moest "PEACE" nu het onderspit delven bij de Reclame Code Commissie, nadat ze een half jaar geleden al in het ongelijk waren gesteld. De actiekaartjes van "PEACE" werden in het verleden o.a. door GroenLinks verspreid.
Op haar eigen website beweert "PEACE" overigens vorig jaar op de meeste punten in het gelijk te zijn gesteld door de RCC; over het hoger beroep staat nog niets vermeld. Er zou ook nog een rechtszaak lopen die door "PEACE" is aangespannen wegens het misleidend labelen van producten uit Joodse nederzettingen.
 
Wouter
________________
 
 
'Peace' actievoerders zuur: ook boycotters mogen niet liegen
http://www.israned.com/2010/02/peace-actievoerders-zuur-ook-boycotters.html


Een gevoelige slag voor actievoerders: ook zij mogen niet liegen in reclamecampagnes. De boycotcampagne van 'Peace' tegen producten uit de Israëlische nederzettingen was misleidend en oneerlijk. Ook in een politieke campagne mogen geen beweringen staan die in strijd zijn met de waarheid, besliste het College van Beroep van de Reclame Code Commissie deze week. Door dit beroep kreeg Peace nog meer ongelijk.

Peace had op grote schaal een folder verspreid die opriep tot het boycotten van producten uit Joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever en de Golanhoogte. In die folder, die ook via internet werd verspreid, beweerde deze organisatie dat de verkoop van producten uit Joodse nederzettingen 'in strijd is met het internationale recht' en 'in strijd met het beleid van de Nederlandse regering en met dat van de Europese Commissie', en dat importeurs 'massale fraude plegen met valse papieren en vervalste etiketten' om deze producten toch te verkopen.

Een van die zogenaamd frauderende importeurs pikte het niet. Het Israel Producten Centrum, dat onder meer wijn en huidverzorgingsproducten uit Israël importeert en verkoopt, diende vorig jaar een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Het IPC voelde zich door de onware beweringen en beschuldigingen van Peace in zijn goede naam aangetast en zakelijk benadeeld. Peace kon geen van die beschuldigingen aannemelijk maken en werd gevoelig op de vingers getikt.

Peace kon het niet geloven en ging in beroep. Anything goes om Israel te bashen, toch? Niet dus. Het College van Beroep gaf Peace op alle punten ongelijk en voegde er nog een punt aan toe: Peace mag ook niet zeggen dat de verkoop van deze producten 'strijdig is met het internationaal recht'. Gewoon, omdat het niet waar is. En met zo'n misleidende campagne de consument geld uit de zak kloppen voor dergelijke acties is 'oneerlijk', zei het College.

Jammer genoeg zijn de uitspraken van de Reclame Code Commissie en haar College van Beroep maar adviezen. Maar bonafide media onderschrijven de Nederlandse Reclame Code en publiceren geen oneerlijke reclames die deze code overtreden. Even opletten dus.

Dit advies is een tegenvaller voor Peace en anderen die oneerlijke beweringen gebruiken als basis voor boycotcampagnes tegen producten uit Israel en/of de gebieden: zelfs in politieke campagnes mag je niet (meer) liegen.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten