donderdag 16 december 2010

Joden kunnen niet gaan stappen met keppeltje op


Dit soort verhalen dringen eindelijk door tot de mainstream media, met dank aan Bolkestein. Jammer dat daar eerst zo'n provocatieve uitspraak voor nodig is. Het is een schande dat Joden niet meer herkenbaar over straat kunnen zonder het risico te worden uitgescholden of erger, en het is een minstens even grote schande dat dit niet tot meer ophef leidt. Het is onbegrijpelijk dat politici als Cohen het uitsluitend blijven hebben over islamofobie en dit probleem lijken te negeren. Er is zeker islamofobie, en ik erger me daaraan en vind dat men er alert op moet zijn, maar hoofddoekjes zijn tegenwoordig behoorlijk ingeburgerd en de kans dat een moslima met een hoofddoekje op wordt uitgescholden is gelukkig niet groot meer, zeker niet in de grote steden. Dat echter juist in Amsterdam jodenhaat en homofobie zozeer zijn toegenomen, vind ik onbestaanbaar. Alle vormen van discriminatie en racisme dienen fel te worden veroordeeld en bestreden, door politici van links en rechts.
 
RP
----------
 

'Als jood kun je eigenlijk niet herkenbaar naar publieke aangelegenheden, laat staan uitgaan. Op welke partij moet je stemmen om met een keppeltje veilig door het leven te gaan?'

Dat schrijft Lester M. Wolff van Ravenswade (25) vandaag in een open brief aan nrc.next. Hij reageert daarmee op de oproep van Frits Bolkestein tot emigratie voor joden. "Voor hen zie ik geen toekomst hier vanwege het antisemitisme onder vooral Marokkaanse Nederlanders", zei hij 6 december tegen dagblad De Pers.

Bolkestein kreeg kritiek op zijn woorden, maar ook lof voor het agenderen van antisemitisme. Wolff van Ravenswade: "Ik wil de opmerking van Bolkestein zo graag nuanceren. Zeggen dat het niet zo is. Maar wat Bolkestein benoemt is voor ons realiteit. Als ik een feestje organiseer moet ik zelf de  beveiliging regelen."

Doodsangsten heeft hij naar eigen zeggen uitgestaan. Bijvoorbeeld die keer dat er een groep luidruchtige jongens stilviel terwijl hij instapte in de tram met zijn keppel op, hem tijdens de rit aanstaarde en hem uitschold toen hij weer uitstapte.

Uit het landelijk Criminaliteitsbeeld Discriminatie van de politie blijkt dat het aantal meldingen van antisemitisme met bijna 50 procent is gestegen: van 141 in 2008 naar 209 in 2009. Ronny Naftaniel, directeur van het Centrum informatie en Documentatie Israël, ziet een verband met perikelen in het Midden-Oosten. "Opeens hebben mensen het gevoel dat ze alles kunnen maken."

Wolff van Ravenswade gaat overigens niet emigreren. "Ik vertik het om slachtoffer te zijn."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten