maandag 24 mei 2010

Komt Dries van Agt op Ben Gurion Airport

 
"Ik houd er rekening mee dat ik geweigerd kan worden. De rest van de delegatie zal de reis gewoon voortzetten. Ik ga in dat geval naar huis en stampij maken in de pers," aldus de 79-jarige Van Agt die in 2009 zijn boek Een schreeuw om recht publiceerde waarin hij de "onrechtvaardige strijd" tussen de Israël en Palestina beschrijft.

"Reken maar dat men in Israel op de hoogte is van de inhoud van mijn boek. De inhoud wordt ongetwijfeld gezien als verderfelijk en onzinnig om zijn pro-Palestijnse houding. Als Chomsky al geweigerd wordt dan mag Dries van Agt uit Holland niet verwachten dat hij met open armen wordt ontvangen."

http://www.nu.nl/algemeen/2253111/van-agt-provoceert-israel-met-midden-oosten-reis.html

Aldus Dries van Agt, die komende week met andere kritische politici naar Israel gaat om zich ervan te overtuigen hoe verderfelijk de zionistische entiteit is en hoe lelieblank de Palestijnen. Ik waag te betwijfelen of iemand van de security bij Ben-Goerion Airport ooit van Van Agt heeft gehoord. Ik denk niet dat hij op enige zwarte lijst staat, en als er iets mis gaat bij de controles zal dat zeer waarschijnlijk liggen aan Van Agts provocatieve gedrag. Als men hem vraagt wat hij in Israel komt doen zal hij wellicht demonstratief antwoorden:

"Weet u wel wie ik ben? Ik ben oud-premier van Nederland, dat land dat altijd schandalig pro-Israel was. En weet u wat? Ik deed daar volop aan mee! Ook ik dacht dat jullie werden bedreigd door je buren en je slechts verdedigden tegen de nieuwe nazi's die jullie de zee in wilden drijven. Wij allen voelden ons bovendien zeer bezwaard vanwege de verschrikkingen in de tweede wereldoorlog, en durfden daarom nauwelijks een kritisch woord tegenover Israel te uiten. Laat u mij alstublieft even uitspreken. Pas lang nadat ik uit de actieve politiek ben gestapt zag ik het licht, en zag ik wie hier dader en slachtoffer is. Ik ben mij daarin gaan verdiepen en verzet mij sindsdien hevig tegen het onrecht dat gij die arme Palestijnen aandoet. Ik publiceer geregeld artikelen in Nederlandse media, heb een website en vorig jaar is mijn boek "Een schreeuw om recht" uitgekomen. Ik neem overigens aan dat ik u niks nieuws vertel, en de Israelische inlichtingendienst u dit alles reeds heeft verteld, maar ik vertel het u graag in mijn eigen woorden. Vraagt u mij dus niet wat ik hier kom doen en stoor mij niet langer bij het uitvoeren van mijn belangrijke werk. U zou mij eigenlijk dankbaar moeten zijn, en weet u wat? Sommige van mijn beste vrienden zijn Joden, dus noem mij alstublieft geen antisemiet. Zij zeggen zelden zo'n groots en dapper persoon te hebben ontmoet als ik, de Nederlandse Jimmy Carter. En laat mij nu door altublieft, voor ik boos wordt."

Een bijzondere variant van het Jeruzalem syndroom?

RP

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten