Deze column verscheen bijna een jaar geleden in Elsevier. Sindsdien is er helaas niks ten goede veranderd, en Jos Collingnon had deze week weer eens een antisemitische cartoon in de krant. Hij doet dit vaker, waarbij de oppermachtige louche rijke Joodse lobby een geliefd onderwerp is. Zo had hij ook eens een cartoon over de Amerikaanse verkiezingen waarin de Joodse lobby tot winnaar werd uitgeroepen, en een waarin hij heel onthullend de lange tenen van het CIDI hekelde waar het antisemitisme betreft. Dat hij zich aan mensen ergert die dit benoemen, is zeer begrijpelijk. Tegen de cartoon van deze week, waarin een hand van achter een muur Wilders een hoop geldt toesteekt en die in het Hebreeuws daarvoor bedankt, is aangifte gedaan. Of het werkt, is zeer twijfelachtig, maar het zou niet slecht zijn als er eens een discussie komt over hoe antisemitische thema's, vaak onder het mom van antizionisme, steeds meer de mainstream media insluipen.
RP
---------
Antisemitische drek in een Nederlandse krant
woensdag 13 april 2011 09:52
Bekijk de cartoons
· Muammar Khaddafi met Dracula's tanden
· Eindelijk mag het
Veel dingen gebeuren onopgemerkt. Het ergste wat ons kan overkomen is dat het verwerpelijke normaal wordt. Daardoor worden we resistent tegen wat we altijd als afkeurenswaardig hebben beschouwd.
Als onze kranten in hun uiterlijke verschijning op antisemitische Midden-Oosterse kranten gaan lijken, vraag ik me af wat voor zin het heeft om op 4 mei de moord op weerloze burgers, vooral de joodse, te herdenken.
Plezier
De Volkskrant is een van mijn ochtendkranten. Sinds ik in Nederland woon, lees ik met veel plezier de Volkskrant. Ik heb met die krant de Nederlandse taal geleerd. Daardoor heb ik een stevige emotionele band met de krant. Het is een spannende krant, die tegengeluid en kritiek niet weert.
Maar toch kunnen ook vrienden, de beste columnisten en redacteuren, fouten maken. Of, erger nog, het kwaad steunen.
Op de voorpagina van de Volkskrant van dinsdag 5 april keken twee cartoons de lezer pontificaal aan. Daaronder stond: 'In het Vrije Libië in de stad Benghazi werken cartoonisten zich een slag in de rondte om 42 jaar onderdrukking in te halen. Staatsieportretten van Kadhafi (sic) zijn in de fik gestoken. In plaats daarvan verschijnen overal spotprenten, bijvoorbeeld van de dictator die een schop onder zijn kont krijgt. De ontlading van het vrije woord en het vrije beeld: eindelijk mag het.'
Dracula's tanden
Eindelijk mag het? Wat wordt in de eerste cartoon afgebeeld? het is een afbeelding van kolonel Muammar Khaddafi met Dracula's tanden. Op zijn bril staat de Davidster, de vlag van Israël, het symbool van de joden. Daaronder staat in het Arabisch te lezen: 'de jood'.
Is dit het vrije Libië? Moeten we hier blij mee zijn? Ook ten tijde van Khaddafi mochten de vijanden als joodse handlangers worden afgebeeld. Nu worden de rollen omgedraaid en wordt Khadadfi zelf als jood afgebeeld. Iedereen verwijt elkaar 'de jood' te zijn de jood is namelijk de duivel.
De neutrale Volkskrant-tekst onder deze antisemitische cartoon is veelzeggend over het gebrekkige historische en morele bewustzijn van sommige journalisten.
Laars
Dit is echt ernstig. De tekst onder die cartoon had totaal anders moeten luiden. Twintig jaar geleden zou dat het geval zijn geweest. Ook verderop in de Volkskrant zijn een paar cartoons geplaatst. Op een van die cartoons is Khaddafi te zien met een Davidster op zijn arm. De joodse Khaddafi krijgt van een laars, het Libische volk, een rotschop. In de handen van Khaddafi zien we geld.
Wat waren de joden alweer in de paranoïde verbeelding van Europa? Geldzuchtigen, woekeraars, moordzuchtige beesten! Dat waren de stereotypen die de Europese antisemieten gebruikten voor de joden.
En deze antisemitische drek staat nu zo maar in een beschaafde Nederlandse krant, zonder enig commentaar.
Huiscartoonist
Op zaterdag 9 april stond er een andere antisemitische cartoon in de Volkskrant. Deze was niet gemaakt door een Libiër maar was homegrown. Een huiscartoonist voelde zich aangemoedigd om ouderwetse gore anti-joodse propaganda te tekenen.
Het is een reactie op Richard Goldstone's brief in The Washington Post waarin hij zijn eerdere beschuldigingen aan het adres van Israël over de Gaza-oorlogintrekt. Goldstone komt nu op basis van beschikbare informatie tot de conclusie dat in zijn rapport Israël ten onrechte van oorlogsmisdaden is beschuldigd. Wel blijft hij van mening dat Hamas oorlogsmisdaden heeft gepleegd.
Verwoest
De cartoonist tekende een getto (Gaza) dat door prikkeldraad wordt omgeven. De getto is verwoest. Het beeld doet ons denken aan de getto van Warschau. Boven die verwoestingen zweeft een man met een Davidster op zijn arm (Netanyahu?) met dikke Stürmer-lippen en met een tekst in zijn hand: Washington Post, Goldstone, ik heb het niet geweten. Wir haben es nicht gewusst.
Is de Gaza-strook echt te vergelijken met de getto van Warschau? Waren in de getto van Warschau de levensverwachting en het niveau van de gezondheidszorg van de joden hoger dan die van de bevolking in het Turkije van nu? Waren de joden in de getto het snelst groeiende (en opmerkelijk gezonde) volk in de wereld, zoals de Gazanen? Lagen de winkels in Warschau vol met voedsel en goederen, zoals in Gaza?
Sprookjes
Als dit het geval is, dan viel het erg mee met de behandeling van de joden door de nazi's, dan zijn ook al die verhalen over de Holocaust sprookjes, en dan zijn de joden leugenaars. Wie beweren dat laatste? De antisemieten en de nazaten van de nazi's.
Het gaat hier dus niet zozeer om de angstaanjagende domheid en de schokkende ongeletterdheid van deze cartoonist. Hij doet moedwillig mee aan de Holocaust-ontkenning. En niemand bij de Volkskrant denkt: wat zijn we hier aan het doen? Wat voor propaganda bedrijven we hier? Geen zucht van de hoofdredactie.
We beginnen weer gewend te raken aan het antisemitisme.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten