zaterdag 19 februari 2011

Antisemitisme in Nederland: de stilte na 't bommetje van Bolkestein


Het volgende (stond in apart kadertje bij het artikel) is wel opvallend:
 
Vaker de klos
Volgens politiecijfers maken joden de meeste kans op discriminatie: zo'n 14 keer meer dan Turken en Marokkanen, 64 keer meer dan Antillianen en 178 keer meer dan Surinamers.
 
RP
------------
 

Leegte na 't bommetje van Bolkestein

http://www.depers.nl/binnenland/545696/Leegte-na-t-bommetje.html

Door: Peter Wierenga
Gepubliceerd: dinsdag 15 februari 2011 22:42
Update: woensdag 16 februari 2011 07:48

De aanpak van jodenhaat is weinig opgeschoten, vindt de man die Bolkesteins omstreden emigratieadvies naar buiten bracht. Manfred Gerstenfeld, die als jongetje moest onderduiken, wijt dat aan de Nederlandse neiging tot polderen.


'Kankerjoden!' De politie is op zoek naar de jonge allochtoon die vorige week Raphaël Evers uitschold, en de Hitlergroet bracht. Arm omhoog, vingers onder de neus om het snorretje te symboliseren.

De rabbijn deed aangifte, met steun van het Contactorgaan Moslims en Overheid. Want ironisch genoeg vond het incident plaats tijdens een 'interreligieuze dialoogwandeling' in Amsterdam-West. Een van de vele initiatieven tegen antisemitisme. Zeg maar gerust lawine.

De eerste sneeuwbal kwam van Manfred Gerstenfeld. 'Een beetje overdonderd was ik wel', geeft hij toe vanuit Jeruzalem. In zijn boek Het Verval stond een opvallende passage van Frits Bolkestein, die de oud-eurocommissaris bevestigde tegenover De Pers: hij ziet geen toekomst in Nederland voor 'herkenbare' joden, vanwege het antisemitisme onder (sommige) moslimjongeren. Deze joden kunnen hun kinderen het beste aanraden om te emigreren.

Boem! De gevoelige snaar trilde door tot in België (De Standaard), Duitsland (Die Zeit), Zwitserland (Basler Zeitung), Frankrijk (Le Monde), in Israël zelf (Haaretz), ja tot in Pakistan en Zimbabwe toe. 'Een filmmaker zei tegen me: hé, wat heb ik nu over je gelezen in de Tsjechische pers?', vertelt Gerstenfeld.

In Nederland bracht het een tsunami aan artikelen, columns en opiniestukken teweeg. Bolkestein werd voor kierewiet verklaard door politici, maar in de Tweede Kamer stond antisemitisme evengoed bovenaan de agenda. Mooi toch?

'Het debat in de Kamer heeft uiteindelijk niets opgeleverd', reageert de bestuursvoorzitter van het Jerusalem Center voor Public Affairs zuinigjes. 'Prima dat er hogere straffen worden geëist tegen antisemitisme, maar Ivo Opstelten wil geen geld uittrekken voor het beschermen van joodse instellingen.'

Tenminste, dat wil de VVD-minister overlaten aan lokale overheden, zolang het niet om (terreur-)dreiging van nationaal niveau gaat. 'Maar in de praktijk betalen die zelden iets', riposteert Gerstenfeld.

Slechts zo'n 8.000 Nederlandse joden – onder wie 1.500 orthodoxen – zijn lid van een van de drie joodse kerkgenootschappen. 'Die kleine groep moet iedere keer het geld opbrengen voor de beveiliging van activiteiten. Dan is het moeilijk om de joodse religieuze identiteit te laten overleven. Zeker omdat juist de orthodoxe groep het meeste emigreert.'

Fantasie

Het stuit de 73-jarige nog meer tegen de borst dat het kabinet een diepgaand onderzoek afwijst, zoals dat in Groot-Brittannië en Canada is gehouden. Volgens minister Piet Hein Donner heeft onderzoek weinig zin voor een fenomeen dat zulke oude en diverse wortels heeft. Overigens zoekt Donner die oorzaken zelf in de (vrij recente) secularisering. Gerstenfeld: 'Dat is fantasie, zonder enig bewijs!'

Eerder stelde hij aan Job Cohen, toen nog burgemeester van Amsterdam, zo'n onderzoek voor. Vergeefs. Gerstenfeld meent dat er een taboe rust op antisemitisme door moslims. 'Dat komt door de poldermentaliteit: Nederlanders willen zaken niet op scherp stellen. Want misschien moeten we morgen wel sámen onze vinger in de dijk steken…'

Toch kunnen we er niet omheen, betoogt hij. 'Er zijn natuurlijk landen waar het veel erger is: Noorwegen, Zweden, België… Maar de schokkendste gevallen halen de pers niet eens. Zo ken ik een joodse vakkenvuller bij de Albert Heijn, die zo'n twee keer per week lastiggevallen werd door Marokkaanse jongens. Hij woont nu in Jeruzalem.'

Is antisemitisme dan onlosmakelijk met dat geloof verbonden? 'Ik zeg niet, zoals de PVV, dat de hele islam een verwerpelijke ideologie is. Ik zeg ook niet dat álle moslims antisemiet zijn, maar het percentage is wel beduidend groter dan onder niet-moslims. Dat is in een aantal Europese landen aangetoond.'

Maar maakt het voor de aanpak soms uit of jodenhaat komt van een lelieblanke fascist, of van een opgeschoren mocro? 'Ja, want als je er iets aan wilt doen, moet je weten wat de bron is. Zijn dat familie en vrienden, is dat de moskee – dat denk ik niet, want daar komen die jongens niet – of is dat een satellietzender?'

En dan is er nog het fenomeen van no-go areas, die je niet in de statistieken terugvindt. 'Rabbijn Evers neemt de tram al niet meer in Amsterdam.'

Is Gerstenfeld niet te negatief? Wat te denken van initiatieven als het Joods-Marokkaans netwerk? 'Om samen een voetbaltoernooi te houden, vind ik een uitstekend idee. Maar we moeten niet suggereren, zoals rabbijn Lody van de Kamp doet, dat het probleem van twee kanten komt. Alsof joodse jongens imams aanvallen! Net zoals het geschiedvervalsing is om de Holocaust op één lijn te stellen met de Nakba' (de 'verdrijving' van de Palestijnen uit Israël, PW).

Artis

Over het 'misbruik' van de Holocaust schreef hij een ander boek. De Nederlandse vertaling komt in april uit. Opgedragen aan de familie Mastenbroek, de – inmiddels overleden – buren bij wie hij als jongetje ondergedoken zat. Tegenover Artis.

Een vraag dringt zich op. Kan Gerstenfeld, die het land al in 1964 verliet, het Nederlandse antisemitisme wel goed beoordelen? 'Juist doordat ik in verschillende landen heb gewoond, met een andere cultuur, vallen dingen mij sneller op als ik weer een keertje terug ben. Zoals dat een joodse school beveiligd moet worden. Of dat ik moet zeggen wie ik ben voordat ze bij de synagoge de deur voor me openmaken.'

Al die signalen moeten ons zorgen baren. 'Eigenlijk vormen de georganiseerde joden in Nederland maar een heel kleine groep, in grootte vergelijkbaar met de oud-katholieken. Toch zijn ze in symbolische zin zeer belangrijk, als een soort spiegel voor het land. Ze zijn misschien de eerste slachtoffers van haat, maar nooit de laatste. Kijk maar naar de dreiging die kopten nu ondergaan, niet alleen in Egypte maar ook in Europa. Ja, ook in Nederland.'

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen