Door Redactie 360
28 JUNI 2012 16:13 | BNR.NL
Producten uit door Israël bezette Palestijnse gebieden moeten herkenbaar worden voor de Zwitserse consument. Zwitserland is ook de uitvinder van het 'jodenstempel' in het Derde Rijk.
Zwitserland is de bedenker van de "J" die vanaf 1938 in paspoorten van joodse Duitsers werd gestempeld. Aan de hand van dat kenmerk konden Zwitserse douaniers Duits-joodse vluchtelingen bij de grens tegenhouden. Nu wil de Zwitserse supermarktketen Migros producten uit door Israël bezette Palestijnse gebieden voorzien van een label. Deze producten gelden als niet politiek correct.
In Migros-Magazin, een soort Zwitserse Allerhande, kondigt de supermarktketen aan om vanaf 2013 precies te vertellen uit welke delen van Israël bepaalde producten komen. Bij herkomst staat dan niet Israël, maar bijvoorbeeld Westbank, israelisches Siedlungsgebiet. Migros zegt zich niet tegen de producten uit te spreken, maar de keuze aan de consument over te laten.
Verontwaardiging
Het plan voor een "joods label" heeft tot veel verontwaardiging geleid. De Israëlische ambassade in Zwitserland zegt teleurgesteld te zijn dat Migros een anti-Israëlische campagne voert.
In Die Welt vertelt publicist Henryk M. Broder de geschiedenis van het 'jodenstempel' dat Duitse joden vanaf 1938 op verzoek van Zwitserland in hun paspoort kregen. Zwitserland, dat geen prijs stelde op joodse vluchtelingen, wilde kunnen zien welke Duitsers bij de grens teruggestuurd moesten worden. Broder vraagt zich af waarom producten uit Iran waar vrouwen gestenigd en homoseksuelen opgehangen worden geen apart kenmerk krijgen.
Transparantie
In een reactie zegt Migros dat het de supermarkt om transparantie gaat. Klanten zouden precies willen weten waar producten vandaan komen. Bovendien bestaat er volgens de supermarktketen een verschil in invoerbelasting op producten uit Israël en producten uit de bezette gebieden waardoor het belangrijk is het onderscheid goed duidelijk te maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten