Commentaar overbodig....
___________________________
'De laatste fatwa: denk voor jezelf'
−09/09/11, 19:24
vk opinie
Tien jaar na 9/11 is de tijd gekomen voor een allerlaatste fatwa die moslims oproept vrij en openlijk met elkaar van mening te verschillen. Dat stellen Kamerlid Tofik Dibi (GroenLinks), Achmed Marcouch (Kamerlid PvdA), Naima Azough (programmamaakster) en Mohamed Ajouaou (theoloog).
Op 11 september 2001 hebben extremisten niet alleen vliegtuigen gekaapt en drieduizend levens verwoest, maar is ook het islamitische geloof gekaapt. Op die zwarte dag tien jaar geleden is onze diepste levensovertuiging in gijzeling genomen door een kleine minderheid van radicale moslims. Ook toen Mohammed B. Theo van Gogh afslachtte met achterlating van islamitische teksten, is een onschuldig mens van zijn leven beroofd en zijn wij opnieuw bestolen van onze godsdienst.
Dat moet veranderen. Wij redelijke moslims uit alle hoeken van de wereld willen een van onze waardevolste bezittingen ons weer eigen maken. Dat is het waardigste eerbetoon dat wij kunnen geven aan alle slachtoffers van extremisten en ook aan hen die op dit moment vechten voor vrijheid en democratie in de Arabische wereld. Door vrij van angst onze eigen godsdienst, gedachten en geweten terug te eisen.
Het is tijd voor het uitvaardigen van de allerlaatste fatwa. Fatwa's zijn decreten die worden uitgevaardigd door één of hooguit een handjevol geleerden. Hoewel fatwa's oprechte antwoorden kunnen zijn op oprechte vragen van een individuele moslim, zijn het vaker topdown besluiten die moslims opdragen hoe te denken, voelen en handelen. Onze fatwa komt niet van boven, maar van onderop. Van de gewone redelijke moslim.
Met het uitspreken van een fatwa in 1989 door de leider van Iran Ayatollah Khomeini, die opriep tot de executie van auteur Salman Rushdie wegens vermeende godslastering, maakte de wereld voor het eerst kennis met de destructieve macht van fatwa's. Woedende moslims over de hele wereld verbrandden tijdens gewelddadige demonstraties zijn roman De Duivelsverzen, waarbij zelfs doden vielen. Rushdie moest jarenlang een verborgen leven leiden en tot op de dag van vandaag is zijn roman verboden in alle islamitische landen. Ook na de fatwa tegen Rushdie zijn duizenden andere fatwa's uitgevaardigd.
Wie in de wijde wereld van fatwa's duikt, komt buiten adem boven en komt tot de conclusie dat zij niets hebben ingeboet aan destructieve invloed sinds 1989. Vooral voor meisjes en vrouwen. Van fatwa's die vrouwen verbieden auto te rijden tot fatwa's die vrouwen verbieden alleen te reizen en buitenshuis te werken. Van fatwa's die huiselijk geweld verdedigen tot fatwa's die toestemming verlenen hele jonge meisjes te huwen, zelfs tot aan de wieg.
Sommigen zullen zeggen dat er ook fatwa's zijn die meisjes en vrouwen beschermen tegen geweld en onderdrukking. En sommigen zullen wijzen op de antiterrorisme fatwa's die naast de pro-terrorisme fatwa's zijn uitgesproken. Terecht. Maar het idee dat wij een gedachtenpolitie nodig hebben om te kunnen oordelen dat geweld uit den boze is, is toch eigenlijk van de zotte.
Fatwa's zijn er in verschillende soorten en maten, maar hebben allemaal één ding met elkaar gemeen: zij reduceren moslims tot gedachteloze, harteloze en gewetenloze machines. Ze beschouwen de moslim als willoze onderdaan van geloofsgenoten die zich God wanen.
Tien jaar na 9/11 - terwijl moslims zich tijdens de revoluties in de Arabische wereld ontworstelen aan de terreur van extremisten en dictators - is nu de tijd gekomen voor een laatste fatwa die moslims opdraagt mens te zijn. De laatste fatwa is een oproep tot zelfstandig denken, tot leren en discussiëren. Tot openlijk en vrij met elkaar van mening verschillen.
Met deze fatwa nemen wij stelling tegen de Taliban die meisjes van 13 in Afghanistan met zoutzuur overgieten en voor het leven verminken, omdat ze domweg naar school willen. Maar ook, zij het in mindere mate, tegen radicale islamcritici die ons proberen op te sluiten in hun dogmatische interpretatie van ons geloof. Met de laatste fatwa is 11 september 2001 niet voor niets geweest. Met het collectief en massaal uitspreken van één laatste fatwa laten wij ons niet langer reduceren tot machines zonder hart en ziel, met de laatste fatwa laten wij zien wie wij zijn: individuen met een eigen hart, een eigen ziel, een eigen geest en een eigen geweten. Wij zijn moslims met opgeheven hoofd en deze laatste fatwa is een uitnodiging aan moslims wereldwijd om onderdeel te zijn van een nieuwe generatie die verklaart: nooit meer een fatwa.
Tofik Dibi, Achmed Marcouch, Naima Azough, Mohamed Ajouaou
Dat moet veranderen. Wij redelijke moslims uit alle hoeken van de wereld willen een van onze waardevolste bezittingen ons weer eigen maken. Dat is het waardigste eerbetoon dat wij kunnen geven aan alle slachtoffers van extremisten en ook aan hen die op dit moment vechten voor vrijheid en democratie in de Arabische wereld. Door vrij van angst onze eigen godsdienst, gedachten en geweten terug te eisen.
Het is tijd voor het uitvaardigen van de allerlaatste fatwa. Fatwa's zijn decreten die worden uitgevaardigd door één of hooguit een handjevol geleerden. Hoewel fatwa's oprechte antwoorden kunnen zijn op oprechte vragen van een individuele moslim, zijn het vaker topdown besluiten die moslims opdragen hoe te denken, voelen en handelen. Onze fatwa komt niet van boven, maar van onderop. Van de gewone redelijke moslim.
Met het uitspreken van een fatwa in 1989 door de leider van Iran Ayatollah Khomeini, die opriep tot de executie van auteur Salman Rushdie wegens vermeende godslastering, maakte de wereld voor het eerst kennis met de destructieve macht van fatwa's. Woedende moslims over de hele wereld verbrandden tijdens gewelddadige demonstraties zijn roman De Duivelsverzen, waarbij zelfs doden vielen. Rushdie moest jarenlang een verborgen leven leiden en tot op de dag van vandaag is zijn roman verboden in alle islamitische landen. Ook na de fatwa tegen Rushdie zijn duizenden andere fatwa's uitgevaardigd.
Wie in de wijde wereld van fatwa's duikt, komt buiten adem boven en komt tot de conclusie dat zij niets hebben ingeboet aan destructieve invloed sinds 1989. Vooral voor meisjes en vrouwen. Van fatwa's die vrouwen verbieden auto te rijden tot fatwa's die vrouwen verbieden alleen te reizen en buitenshuis te werken. Van fatwa's die huiselijk geweld verdedigen tot fatwa's die toestemming verlenen hele jonge meisjes te huwen, zelfs tot aan de wieg.
Sommigen zullen zeggen dat er ook fatwa's zijn die meisjes en vrouwen beschermen tegen geweld en onderdrukking. En sommigen zullen wijzen op de antiterrorisme fatwa's die naast de pro-terrorisme fatwa's zijn uitgesproken. Terecht. Maar het idee dat wij een gedachtenpolitie nodig hebben om te kunnen oordelen dat geweld uit den boze is, is toch eigenlijk van de zotte.
Fatwa's zijn er in verschillende soorten en maten, maar hebben allemaal één ding met elkaar gemeen: zij reduceren moslims tot gedachteloze, harteloze en gewetenloze machines. Ze beschouwen de moslim als willoze onderdaan van geloofsgenoten die zich God wanen.
Tien jaar na 9/11 - terwijl moslims zich tijdens de revoluties in de Arabische wereld ontworstelen aan de terreur van extremisten en dictators - is nu de tijd gekomen voor een laatste fatwa die moslims opdraagt mens te zijn. De laatste fatwa is een oproep tot zelfstandig denken, tot leren en discussiëren. Tot openlijk en vrij met elkaar van mening verschillen.
Met deze fatwa nemen wij stelling tegen de Taliban die meisjes van 13 in Afghanistan met zoutzuur overgieten en voor het leven verminken, omdat ze domweg naar school willen. Maar ook, zij het in mindere mate, tegen radicale islamcritici die ons proberen op te sluiten in hun dogmatische interpretatie van ons geloof. Met de laatste fatwa is 11 september 2001 niet voor niets geweest. Met het collectief en massaal uitspreken van één laatste fatwa laten wij ons niet langer reduceren tot machines zonder hart en ziel, met de laatste fatwa laten wij zien wie wij zijn: individuen met een eigen hart, een eigen ziel, een eigen geest en een eigen geweten. Wij zijn moslims met opgeheven hoofd en deze laatste fatwa is een uitnodiging aan moslims wereldwijd om onderdeel te zijn van een nieuwe generatie die verklaart: nooit meer een fatwa.
Tofik Dibi, Achmed Marcouch, Naima Azough, Mohamed Ajouaou
Geen opmerkingen:
Een reactie posten