vrijdag 21 maart 2008

Heus, die Joden zijn ook geen lieverdjes

Leerzaam in dit verband is de 'Monitor Racisme & Extremisme' over 2006 van de Anne Frank Stichting en de Universiteit Leiden. Daaruit blijkt dat van alle gemelde 'discriminatiefeiten' liefst 33 procent antisemitisch van aard is. Terwijl dit land om welbekende redenen hooguit 40.000 Joden telt. Ter vergelijking: zelfs na ruimhartige telling komt het aandeel 'islamofobe' discriminatiefeiten niet boven de 17 procent. Terwijl hier toch een kleine miljoen islamieten wonen.

We hebben dus het oude antisemitisme niet nodig om een vergelijking te maken met islamofobie. Moslims en Joden zouden zich samen tegen deze discriminatie kunnen verenigen, ware het niet dat een niet onbelangrijk deel van het antisemitisme juist uit de moslimhoek komt. Stel je voor: Harry de Winter en Afshin Ellian samen tegen racisme en antisemitisme. Maar of die samen door een deur kunnen.... 

Ratna
-----------

Heus, die Joden zijn ook geen lieverdjes

http://www.trouw.nl/deverdieping/dossiers/article945147.ece/drayer_Heus%2C_die_Joden_zijn_ook_geen_lieverdjes

 

Televisiemiljonair en SP-sympathisant Harry de Winter is het 'eindeloze gezeur rond de film van Wilders' beu. Met een paginabrede advertentie maandag in de Volkskrant presenteerde hij zijn trouvaille: islamofobie is het nieuwe antisemitisme.

Was de Jodenvervolging destijds niet óók begonnen met stigmatisering? En doet Wilders niet precies hetzelfde jegens de moslims? Niemand zou het accepteren als de partijleider zo tekeerging tegen Joden. „Dan was hij allang afgeserveerd en veroordeeld wegens antisemitisme." Nu het om moslims gaat, kijken we schaapachtig toe.

De Winter is beslist niet de eerste die komt aanzetten met de analogie. Oud-burgemeester Ed van Thijn van Amsterdam, de huidige burgemeester Job Cohen, schrijver Geert Mak, rabbijn Abraham Soetendorp – allemaal hebben ze eerder de parallel gemaakt. Toch wist De Winter, in het hysterische klimaat van dit moment, onmiddellijk de aandacht te trekken.

Nog diezelfde avond mocht hij aanschuiven bij Pauw & Witteman. En in zijn baard nestelde zich een triomfantelijk lachje dat er de hele uitzending bleef zitten. Met arabist Hans Jansen raakte hij verzeild in een theologisch debat. Alsof de Bijbel zo'n fijn boek is. En wist de arabist wel wat er in Israël gebeurt?

Interessant toch, hoe onaangename verschijnselen in deze wereld altijd weer terugslaan op Joden. Uiteraard hebben zij met de strapatsen van Wilders niets te maken. Toch wist De Winter ze er met de haren bij te slepen. Joden zijn ook geen lieverdjes, hoor! Alleen mag je daar nooit iets van zeggen.

O nee? Leerzaam in dit verband is de 'Monitor Racisme & Extremisme' over 2006 van de Anne Frank Stichting en de Universiteit Leiden. Daaruit blijkt dat van alle gemelde 'discriminatiefeiten' liefst 33 procent antisemitisch van aard is. Terwijl dit land om welbekende redenen hooguit 40.000 Joden telt. Ter vergelijking: zelfs na ruimhartige telling komt het aandeel 'islamofobe' discriminatiefeiten niet boven de 17 procent. Terwijl hier toch een kleine miljoen islamieten wonen.

Moslims mogen dan de nieuwe Joden zijn, voorlopig weten de oude nog meer dan genoeg belangstelling te genereren.

En niet alleen de parallel tussen antisemitisme en islamofobie is buiten proportie. Ook die tussen Bijbel en Koran raakt kant noch wal. Ik weet het, sinds 11 september 2001 is tekstvergelijking tussen de twee heilige geschriften een populaire liefhebberij.

Joden en christenen, luidt steevast de boodschap, moeten niet zoveel praatjes hebben. Hun heilige boeken bevatten net zo goed een keur aan narigheid. Ook de Bijbel heeft het niet op homo's en op vrouwen. Ook in de Bijbel wemelt het van de onsympathieke voorschriften. En ook de Bijbel staat vol gruwelijke gewelddadigheden. Dus kan dat gedram over de Koran niet eens afgelopen zijn?

De Ikon en de Wereldomroep openden onlangs nog een complete website, gebaseerd op deze logica. Op bijbelenkoran.nl kun je op trefwoord zoeken naar wat God en Allah hun respectieve volgelingen hebben meegedeeld. Dat zal volgens de initiatiefnemers bijdragen aan „het begrip tussen aanhangers in het bijzonder en mensen in het algemeen".

Een even schattige als vruchteloze onderneming. Het gaat er natuurlijk niet om wat er in de Heilige Boeken stáát. Het gaat erom wat de gelovigen er in de praktijk van alledag mee dóén. Of ze bereid zijn de teksten in hun tijd en context te plaatsen. Of dat ze die geldig achten tot op de huidige dag.

Waarover dat filmpje van Geert Wilders gaat – geen idee. Maar als hij dit simpele punt weet te maken, steekt zelfs Harry de Winter er nog wat van op.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten