maandag 4 mei 2015

Esther Voet verlaat CIDI per 1 juni

 

De officiële bekendmaking door het CIDI op de website, en daaronder deel van een interview dat Esther toevallig (?) dezelfde dag met de Volkskrant had.

Ik vind haar vertrek ontzettend jammer, en het schijnt te maken te hebben met een strijd tussen verschillende Joodse organisaties over wie Joods Nederland vertegenwoordigt en officieel namens haar mag spreken. Men heeft kennelijk afgesproken dat het CIDI minder in de openbaarheid moet treden en minder aanwezig moet zijn in het maatschappelijke debat, terwijl juist daar een genuanceerde pro-Israel stem zo broodnodig is.

 

Wat mij betreft een onbegrijpelijke keuze. Men wil zich kennelijk meer gaan terugtrekken in de eigen gemeenschap, juist nu antisemitisme en antizionisme vaak zo dicht bij elkaar liggen en het zo bon ton is geworden Israel als schurkenstaat te zien die verantwoordelijk is voor tal van problemen. Hopelijk zullen we nog veel van Esther horen!

 

RP

--------------------

 

Esther Voet vertrekt bij CIDI

http://www.cidi.nl/esther-voet-vertrekt-bij-cidi/

IN NEDERLAND / DOOR WEBMASTER / OP 01/05/2015 OM 09:30 / TAGS: ANTISEMITISME, CIDI, VREDESPROCES

 

Esther Voet vertrekt met ingang van 1 juni 2015 als directeur bij het Centrum Informatie en Documentatie Israel (CIDI). De reden hiervoor is dat er door het bestuur recentelijk een nieuwe strategische lijn is uitgezet aangaande de toekomst van CIDI. Beide partijen kwamen tot de conclusie dat die koers een ander directeursprofiel vereist en hebben daarop in goed overleg besloten uit elkaar te gaan.

Voorzitter Ronnie Eisenmann: “Het bestuur van het CIDI is Esther Voet zeer erkentelijk voor haar tomeloze inzet voor het CIDI de afgelopen jaren. Met het steeds toenemende antisemitisme en de uitdagende positie van Israel in Nederland heeft zij met energie, kennis en kunde de functie van directeur van het CIDI de afgelopen jaren ingevuld. We hebben echter ook moeten constateren dat er een belangrijk verschil van inzicht is over de nieuwe strategische koers van het CIDI en de wijze waarop de directeursfunctie daarin moet worden ingevuld. Dit laat onverlet dat het CIDI haar diepe dank verschuldigd is voor alles wat zij in de afgelopen jaren heeft gedaan.”

Esther Voet: “De afgelopen drieënhalf jaar heb ik met veel plezier voor CIDI gewerkt. Ik draag de organisatie een warm hart toe, zal dat ook blijven doen. Ik wens bestuur en medewerkers heel veel succes toe voor de toekomst.”

Esther Voet was ruim twee jaar lang directeur van CIDI. Daarvoor fungeerde zij als adjunct-directeur. Zij zal zich zelfstandig gaan vestigen als journalist, publicist en opiniemaker.

Het bestuur van het CIDI beraadt zich momenteel over de opvolging van Voet. Het bestuur, de werknemers en de vrijwilligers van het CIDI zullen zich onverminderd blijven inzetten voor het realiseren van de missie van het CIDI: opkomen voor het recht op vrede en veiligheid voor Israel en het Joodse volk waar ook ter wereld.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Esther Voet: 'CIDI vindt me te uitgesproken én te genuanceerd'

Vandaag in de Nieuwsbreak: CIDI-directeur Esther Voet. Die zelf ook nieuws heeft: per 1 juni vertrekt ze bij de Joods-Israëlische belangenclub vanwege 'verschil van inzicht' met het bestuur.

Door: Joost de Vries  

http://www.volkskrant.nl/dossier-4-uur-nieuwsbreak/esther-voet-cidi-vindt-me-te-uitgesproken-en-te-genuanceerd~a3993657/

Hoe gaat het met u? 
'Ja goed. I'm not my job, he? Ik heb dit de afgelopen jaren met veel ziel en zaligheid gedaan. Ik ben misschien wel verloren voor het CIDI, maar nooit voor de zaak. Dat is toch wel heel erg wie ik ben. Maar dit was zo essentieel, daar was geen helpen meer aan.' 

Er was een verschil van mening?
'Ik denk dat het bestuur het niet prettig vond dat ik zo aanwezig was in het maatschappelijk debat.'

Het CIDI vond dat u te uitgesproken was?
'Ja, maar aan de andere kant ook te genuanceerd. Dus het ging alle kanten op.'

Te genuanceerd? Hoe dan?
'Lees het opiniestuk in de Volkskrant dat ik onlangs schreef met Ibrahim Wijbenga ('Moslims en Joden, werk samen tegen geweldsdreiging', red.). Als je ziet hoe daarop is gereageerd vanuit mijn achterban, dat ik toch echt alleen maar de Joodse gemeenschap moest dienen en dus vooral niet moslims moest gaan bedienen. Dan ga je bij mij de mist in, want dat doe ik wel.'

U bent voor een tweestatenoplossing, een Israëlische staat naast een Palestijnse staat als oplossing voor het conflict. Is dat een punt van discussie tussen u en het CIDI?
'Dat weet ik niet, je moet kijken wat er terugkomt in hun beleidsnota. Ik ben heel duidelijk - en dat is het CIDI volgens mij ook altijd geweest - voor een tweestatenoplossing. Hoe moeilijk het ook is om dat voor elkaar te krijgen.' 

Heeft het CIDI niet juist een vrouw met zulke uitgesproken idealen nodig?
'Laat ik het zo zeggen: ik heb mijn best gedaan. Als dat niet genoeg is, dan is het tijd voor iets anders.'

U heeft te maken met een bestuur dat niet met u verder wil?
'Ja.'

En wat gaat u nu doen?
'O joh, dit is voor mij al oud nieuws. Er wordt nationaal en internationaal aan me getrokken. Ik merk ook dat ik de afgelopen jaren in een glazen huisje heb gezeten. Dat ik me niet mocht en kon uiten zoals ik dat graag wilde.' 

Het glazen huis dat door het CIDI voor u was gebouwd?
'Ja, je bent een spreekbuis van het CIDI, dus je houdt met van alles rekening. Ik heb me ook sociaal gezien totaal opgesloten. Er was alleen nog maar werk. Ik vind het heel fijn dat ik zo meteen gewoon weer lekker uit eten kan gaan wanneer ik dat wil en met wie ik wil. En mijn stem zal alleen maar duidelijker te horen zijn.'

Maar wat gaat u doen?
'Ik ga terug de journalistiek in, opiniemaker worden, nationaal en internationaal. Waar? Dat weet ik allemaal nog niet. Tot 1 juni ben ik nog directeur van het CIDI. Daarna zien we verder.'

Dit is aflevering 508 van de dagelijkse 4 Uur Nieuwsbreak. In deze rubriek nemen we iedere dag met een interessant, bekend persoon het nieuws van de dag door.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten