zaterdag 22 november 2014

Joods terreurslachtoffer ontmoet Arabische redder

http://israeltoday.nl/headlines/9-nederlands/4978-joods-terreurslachtoffer-ontmoet-arabische-redder

Woensdag, 12 November 2014 17:40

 

Moshe German verloor begin deze week bijna zijn leven, toen relschoppers zijn auto aanvielen bij de afrit naar de Arabische stad Taybeh. Een dappere en goedhartige inwoner, Majdi Baloum, kon met moeite een tragedie voorkomen..

 Archieffoto.

 

Een dag na de aanval, waarbij de aanvallers de auto van German in brand staken, organiseerde de Israëlische krant Yediot Achronot een ontmoeting van slachtoffer en redder.

In Taybeh, niet ver van de plaats waar hij bijna was gelyncht, vertelde German aan Baloum:
'U begrijpt niet hoe schokkend dit is. Ik werd bijna vermoord toen ik gisteren op dezelfde weg reed. ... Ik dacht aan mijn vrouw ... mijn zonen ... Ik dacht dat mijn gezin mij zou verliezen. Ik probeerde me te verbergen ... maar de menigte bleef me aanvallen, en op dat moment kwam u naar me toe en schreeuwde 'kom, kom!' ... U hebt me gered. Ik vond het moeilijk om te begrijpen wat er gebeurde, maar ik realiseerde me dat u vreesde voor mijn leven. ... Begreep u dat u mijn leven hebt gered? '

Baloum reageerde door German te troosten. 'Wees gerust, vriend. U en ik zijn hetzelfde. Zou u niet hetzelfde doen als ik in gevaar ben? vroeg hij.

Baloum, 37 jaar en vader van vijf kinderen, gaf zijn eigen verslag over de verschrikkelijke gebeurtenissen van die dag:
'Ik zag een groot aantal jongeren bij elkaar komen, vuurwerk afschieten en gooien met betonblokken en stenen. ... Velen hadden hun gezichten bedekt en ik besefte dat er iets ergs stond te gebeuren.
Toen ik zag dat ze uw auto [aanvielen], wist ik dat u weinig hoop op overleven had, en dat u moest worden gered, en snel. Ik reed in mijn jeep snel in uw richting en zag dat u in de auto opgesloten zat. Er was geen tijd te verliezen. Ik opende de deur en schreeuwde dat u eruit moest komen. Ik herinner me dat uw gezicht en handen met bloed waren bedekt.'
'Ik ben blij dat ik u kon redden en terugbrengen naar uw gezin,'
verzekerde Baloum zijn nieuwe vriend, en vervolgde dat hij 'zou willen dat er al een eind kwam aan het geweld [tussen Arabieren en Joden].'

Israel Today staf.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten