donderdag 2 februari 2012

Israelische spoorlijn van Ashdod naar Eilat

 

Volgens de laatste opmerking onderaan, is de eerste reden voor de voorgestelde spoorlijn om passagiers (vooral toeristen) te vervoeren naar Eilat. Dat zou lekker zijn voor ons, want een interne vlucht zullen we niet snel nemen en met de bus ben je een halve dag onderweg.

Overigens zou het vliegveld van Eilat, nu midden in de stad (de vliegtuigen scheren laag over het strand, wat ook een attractie is) ook verplaatst worden. Beide investeringen samen lijken wat veel voor een niet oneindig aantal toeristen, of worden er grote groeimogelijkheden voorzien? Reclamespotjes voor Eilat verschijnen zelfs op de Nederlandse tv nu, terwijl we eerder al billboards voor Eilat in het straatbeeld zagen. De onrust in de Arabische wereld heeft het toerisme naar Egypte en andere Mediterrane landen doen kelderen, dus Israel kan een aantrekkelijk alternatief zijn.

 

Goederenvervoer per spoor van de Rode Zee naar de Middellandse Zee zou een alternatief kunnen bieden als het Suezkanaal overbelast raakt, maar ook als in Egypte een radikale regering zou besluiten het kanaal af te sluiten voor Israelische of andere schepen. In 1956 en 1967 heeft Egypte echter ook de Straat van Tiran geblokkeerd, en daarmee de toegang tot Eilat. Dit was de opmaat en casus belli voor de Sinai Campagne en de Zesdaagse Oorlog.

 

Wouter

____________

 

"Med-Red" rail link proposed

http://elderofziyon.blogspot.com/2012/01/med-red-rail-link-proposed.html

 

From Reuters:

Israel said on Sunday it plans to build a railway line linking its Red Sea and Mediterranean ports that could handle potential overflow from the Suez Canal on the freight route between Asia and Europe.

Prime Minister Benjamin Netanyahu told his cabinet the idea of ships dropping off goods in one port to be picked up by a second ship at the other, had stirred "great interest" from major exporters India and China.

The project has yet to receive final approval or secure funding. Israel has not issued any cargo volume projections for the proposed electrified railway that would run 350 km (220 miles) from Eilat, on the Red Sea, to Ashdod, on the Mediterranean some 30 km south of Tel Aviv.

"Laying this line thus has strategic importance, both national and international," Netanyahu said in public remarks at the opening of a cabinet discussion on the project.

Israeli officials rebuffed any suggestion the railway plan came in response to political turmoil in Egypt and the rise of Islamist parties, though Israel has quietly been preparing for the possible erosion of its landmark peace accord with the neighbouring Arab power.

One official told Reuters the railway was a safeguard against the Suez proving incapable of handling surging maritime trade. The canal handled 8 percent of global seaborne traffic in 2009, Egyptian authorities say.

"There is going to be a lot of pressure on the Suez, and the idea here is to find an insurance should the canal not be able to deal with the volume," the official said.

Asked if the Israeli project might bite into Egyptian revenues from tariffs to sail the Suez, the official said: "We do not in any way intend to do anything of the sort."

 

And the idea that Western-hating fanatics might be in sole control of on of the most important waterways in the world might have a wee bit to do with the calculation.

 

Oded Eran, a retired Israeli diplomat who is now senior research fellow at Tel Aviv University's Institute for National Security Studies, said global traders were increasingly looking at overland transport alternatives to sea routes.

"Going through Suez costs a lot of money in demurrage," he said, describing the time-consuming process of ships obtaining permission to enter the canal and transiting.

Israeli media projected the train line would cost around $2 billion to build. Its Transport Ministry said it was seeking a Chinese company to build it and estimated it would take up to five years to complete.

Israeli officials linked the project to wider efforts to vitalise Israel's southern desert regions, including a pipeline between Eilat and Ashdod which is envisaged will pump natural gas from Mediterranean platforms for export through the Red Sea.

 

Interestingly, Reuters completely ignored what Bibi said was the primary reason for the rail line - as a passenger line that would whisk tourists from Tel Aviv to Eilat in two hours. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen