zondag 12 april 2009

Ambassade Israël in aktie tegen boycotcampagne PEACE


"Peace" is een aktiegroep die vooral van zich doet spreken middels oproepen tot het boycotten van Israël. Na verspreiding van boycot-oproepen via onder meer het GroenLinks Magazine, heeft ze onlangs ook kaarten huis-aan-huis laten verspreiden. Dat was niet zo'n succes: de Israëlische ambassade ging zich ermee bemoeien en vroeg uitgever Wegener de kaartjes niet meer samen met "De Posthoorn" in Den Haag te verspreiden. Mede vanwege klachten van adverteerders is de verspreiding inmiddels gestaakt.
 
"Peace" vindt dat de ambassade zich 'in binnenlandse aangelegenheden heeft gemengd'. Hoewel het verzoek van de ambassade nogal ongebruikelijk lijkt, is dit verwijt nogal de zaak omdraaien.
 
De tweede tegenvaller was een tegencampagne waarin mensen werden opgeroepen om lege enveloppen naar het antwoordnummer van "Peace" te sturen en de aktiegroep zo op kosten te jagen. "Peace" is not amused en wil de schade hiervan verhalen op de aanstichters, wat natuurlijk geen kans maakt.
 
Onderstaand artikel uit de Ravage klinkt als een persbericht van "Peace" zelf.

Wouter
______________

Ambassade Israël in actie tegen campagne
http://www.ravagedigitaal.org/index.htm?2009nieuws/april/16/nws.php~mainFrame

 
AMSTERDAM, 10 APR 09  De Israëlische ambassade heeft uitgeverij Wegener verzocht geen materiaal te verspreiden waarmee opgeroepen wordt tot boycot van Israëlische producten. Consumentenorganisatie Peace spreekt van een ongewenste inmenging in binnenlandse aangelegenheden.

Een medewerker van de Israëlische ambassade in Den Haag heeft uitgever Wegener Huis-aan-huis Media van de Posthoorn per mail gevraagd de kaarten niet meer samen met deze krant te verspreiden, zo heeft Wegener aan Peace bevestigd. Ruim 100.000 campagnekaarten werden twee weken geleden samen met de Posthoorn in Den Haag verspreid.
 
Omdat de Israëlische nederzettingen één van de grootste obstakels zijn voor vrede tussen Israël en de Palestijnen, wil Peace dat consumenten bewust kiezen voor producten die daar niet vandaan komen. Volgens bestaande Europese wetgeving is het verplicht de herkomst van producten uit de nederzettingen op het etiket te vermelden. Israël weigert dat tot nu toe.
 
Om die reden zal Peace later deze maand een klacht indienen bij de Voedsel- en Warenautoriteit en de Consumentenautoriteit wegens het niet naleven van de wettelijke regels voor etikettering. Omdat de campagne slechts gericht is op het toepassen van de Nederlandse wet, beschouwt Peace de handelwijze van de Israëlische ambassade als inmenging in binnenlandse aangelegenheden.
 
Peace vindt de actie van de Israëlische ambassade "een belemmering van het grondwettelijke recht op verspreiding van het vrije woord." De consumentenvereniging heeft daarom de Nederlandse regering per brief gevraagd de Israëlische ambassadeur hierover opheldering te verschaffen.
 
Peace zegt door de actie van de ambassade schade te lijden. Wegener heeft de bezorging van de Posthoorn uitbesteed aan een verspreidingsorganisatie, die de campagnekaart niet meer wenst te bezorgen. Volgens Wegener had ook een aantal adverteerders bezwaar gemaakt tegen de campagnekaart. De mail van de Israëlische ambassade is voor dat besluit niet van invloed geweest, aldus Wegener.
 
Vorige week ontving Peace duizenden lege enveloppen op haar antwoordnummer 11653. Tot deze actie werd opgeroepen op verschillende internetsites, waaronder die van het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK), het 'Forum voor de vrijheid' en het weblog 'La Befana'. De consumentenorganisatie dreigde zoveel kosten te moeten maken dat ze het antwoordnummer inmiddels heeft opgeheven. Peace stelt de betrokken organisaties aansprakelijk voor de geleden schade.
 
De onafhankelijke consumentenorganisatie Peace gelooft in de kracht van georganiseerde consumenten. Die wil ze inzetten ten behoeve van een duurzame wereld en persoonlijke vrijheden van burgers. Peace is opgericht in 2005 en hanteert als uitgangspunten het eerbiedigen van het internationaal recht en de principes van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten