vrijdag 6 juli 2012

Contaminatie in onderzoek naar dood van Yasser Arafat?

 
Afgelopen dinsdag bracht Al Jazeera een onderzoek naar buiten over de mogelijke doodsoorzaak van Yasser Arafat. Woensdag bereikte dit ook de Nederlandse media, o.a. de NOS, toen bekend werd dat men de resten van Arafat wil laten onderzoeken. De speculaties dat Israel hem heeft laten vergiftigen met radioactief materiaal waren weer niet van de lucht. Voor Anja Meulenbelt en Abu Pessoptimist was dat zelfs al bewezen, waarmee ze zich deskundiger achtten dan de Zwitserse onderzoekers, die duidelijk benadrukten dat hun vondsten geen conclusies van die aard rechtvaardigen.
 
NB: Meulenbelt verdient de prijs voor curieuze opmerking van de week, met haar stelling dat Arafat een lelijke man was (wanneer heeft ze het laatst in de spiegel gekeken?), maar zo charmant dat zelfs een lesbische joodse vrouw voor hem viel...
 
Wouter
________________
 
 
Contaminatie in onderzoek naar dood van Yasser Arafat?

http://joodsactueel.be/2012/07/03/al-jazeera-yasser-arafat-werd-vergiftigd/

Dinsdag 3 Juli, 2012 23:20 

 

[zie voor de genoemde video's de site van Joods Actueel] 

De Arabische nieuwszender Al Jazeera stelt vandaag dat de voormalige Palestijnse leider, Yasser Arafat, mogelijk werd vergiftigd met radioactief polonium. Maar wie het eindraport leest en de reportage aandachtig bekijkt ziet al snel dat het verhaal niet zo zwart-wit is als op het eerste gezicht wordt voorgesteld.

Al Jazeera zou een negen maanden durende onderzoek hebben gevoerd nadat de Palestijnse Autoriteit zelf niets met de informatie ondernam. De Belgische pers neemt het verhaal massaal over zonder blijkbaar naar de reportage te hebben gekeken. Zie bijvoorbeeld hier. 

 

Wie de reportage echter integraal  bekijkt hoort de hoofdarts van het Zwitserse ‘University Center for Legal Medicine’, prof. Patrice Mangin, het volgende zeggen:
“met alle informatie die we nu hebben… is het moeilijk om conclusies te trekken.. ik wil niet te veel speculeren maar het is nu best om meer onderzoeken te voeren, indien mogelijk”(zie hieronder, video twee, minuut 22:30) 

 

Ook het zogenaamde ‘final report’ van Al Jazeera, een PDF document van 17 blz. dat  nu online staat, trekt geen enkele conclusie. Het document (reeds opgesteld in de maand mei) spreekt van een analyse in de zaak van “meneer Louvet” en stelt a) dat het nog te vroeg is om conclusies te trekken en b) wordt aangeraden om te wachten op bijkomende resultaten die begin juni beschikbaar zouden zijn. (!) 

 

Waarom Al Jazeera een rapport van de maand mei nu online plaatst onder de noemer van een ‘final report’ terwijl er duidelijk in het document wordt verwezen naar verdere tests is niet duidelijk. Wat de conclusies waren van die nieuwe onderzoeken wordt eveneens niet vermeld. 

 

Contaminatie? 
In ieder geval is het duidelijk dat de onderzoekers geen conclusies durven trekken. De reden hiervoor is omdat 2 van de 10 items die werden getest, en die niet door Arafat werden gedragen, eveneens hoge concentraties Polonium aantoonden. Dat kan wijzen op contaminatie van de stalen, ofwel in het labo ofwel daarbuiten: [klik voor vergroting]

In ieder geval wil Suha, de vrouw van Arafat, nu een verzoek indienen om het lichaam her op te graven.
Bekijk hier deel twee van de reportage, let vooral op de conclusies van de arts in minuut 22:30

  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen