zaterdag 3 september 2011

VN-rapport over entering Gaza vloot in internationale media

 

Nederlandse media lijken wat genuanceerder, al was de reportage van de NOS vanavond om te huilen. Daarin werd ronduit gelogen, want men beweerde dat de Mavi Marmara, het Turkse schip waarop de negen doden vielen, hulpgoederen aan boord had om af te leveren in Gaza. En dat is niet waar. Het had vooral gewelddadige activisten aan boord, sommige gewapend, en sommigen hadden vooraf al duidelijk gemaakt graag als martelaar te willen sterven. Slechts drie van de zes schepen van de Gazavloot van vorig jaar had hulpgoederen aan boord, en deze bestond onder andere uit verlopen medicijnen en afgedragen schoenen. Israel laat dagelijks een veelvoud aan humanitaire hulp de Gazastrook binnen en had aangeboden de 'hulp' via de normale route naar de Gazastrook te brengen, maar dat wilden de vlootactivisten natuurlijk niet. Vervolgens hebben de goederen van de geënterde schepen zo'n drie weken aan de grens gelegen omdat Hamas ze weigerde op te halen. Ook andere organisaties in Gaza toonden weinig interesse. Uiteindelijk heeft UNRWA ze met tegenzin opgehaald. Het is triest dat de media het sprookje van de grootschalige humanitaire hulp van de vreedzame ongewapende vredesactivisten die zomaar door de grote boze wolf werden overvallen en opgegeten, weer oprakelt. Zie voor meer informatie ook: Gaza blokkade 

 

RP

-------

 

Quick survey of how media framed Palmer report in headlines

http://elderofziyon.blogspot.com/2011/09/quick-survey-of-how-media-framed-palmer.html

The Palmer Report was almost completely in line with Israel's own Turkel Report with one notable exception, that they felt that Israeli actions on the Mavi Marmara were "excessive." clearly its major point was that the blockade on Gaza is legal and that Israel has the legal right (actually, obligation) to maintain it. It also said the organizers were reckless and that the IDF faced significant, organised and violent resistance. In addition, it showed clearly that it was not a humanitarian mission.

Many newspapers, however, emphasized the relatively small part that was critical of Israel. And the identity of some of those is surprising.

·                  The Independent: UN censures Israel for raid on flotilla that killed nine Turks

·                  MSN News India: Israel used excessive force on flotilla: UN inquiry

·                  Irish Times: UN says Gaza ship raid 'excessive'

·                  The Telegraph: UN inquiry calls Israel flotilla raid 'excessive'

·                  Washington Post: U.N. calls Israeli raid 'unreasonable'

·                  WSJ: U.N. Calls Israel Force on Flotilla 'Excessive'



Other news outlets had headlines that were either "evenhanded" or more accurate:

·                  Radio Free Europe: UN Panel Faults Both Sides In Gaza Flotilla Clash

·                  San Francisco Chronicle: Israel justified, hit in U.N. report on blockade

·                  Boston Globe: Israel blockade of Gaza legal, UN review says; Force against Turkish flotilla called excessive

·                  TVNZ (New Zealand): Israeli blockade deemed legal by UN


Most interestingly, RTE/Ireland originally had a headline that said "UN report says Gaza blockade was legal" but it then changed it to Israel used "excessive force" on Mavi Marmara.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen