zondag 6 december 2009

Kerstmis in Bethlehem anno 1999 (Dry Bones)

 
Brabosh, een Belgische pro-Israel blog, haalt in deze donkere dagen een goude oude van Dry Bones uit de kast, en gaat in op de kerstviering in Bethlehem. Die is ieder jaar goed voor reportages op TV, waarin Palestijnse christenen mogen vertellen dat zij prima samenleven met de moslims en alle vrijheid hebben, maar ja, die muur, die die maakt hen het leven onmogelijk. Waarna steevast dezelfde beelden van de muur worden getoond, daar waar die pal langs een straatje waar vroeger winkels lagen loopt. Inderdaad niet bepaald fraai, en ik begrijp zelf ook niet waarom de route van de muur daar niet iets verder van de stad is gelegd, maar er valt over Bethlehem en haar christenen wel wat meer te vertellen dan deze grijsgedraaide grammofoonplaat. Dry Bones haalt hieronder een paar herinneringen op.
 
RP
--------------

"Niet de geschiedenis, maar de mens herhaalt zich steeds" (Voltaire)

Kerstmis in Bethlehem anno 1999 [satire]

 

"Heeft Arafat de vieringen in Bethlehem gemoderniseerd?"

"Ja, dat heeft hij."

"Hij heeft de woorden van het kerstverhaal veranderd"

"Van: "De koning van Israël is geboren"

"Naar: "De koning van de Zionistische Entiteit is geboren"

In zijn cartoon van heden haalt Dry Bones, alias van de Israëli Yaakov Kirschen, een Gouden Ouwe cartoon uit zijn kast die hij precies 10 jaar geleden heeft gemaakt naar aanleiding van de nakende kerstviering in Bethlehem. Voorafgaand aan de overname door de PLO van Yasser Arafat van Bethlehem, wijdden locale Israëlische nieuwszenders bijzonder veel aandacht aan de versieringen die in straten van de Christelijke wijken van de geboortestad van Christus werden aangebracht en… helder schenen de 'Sterren van Bethlehem'…. In de jaren 1950 waren 90 procent van de inwoners van Bethlehem nog christenen, sindsdien is hun aantal teruggevallen tot minder dan 35 procent van de 40.000 inwoners [anno 2008].

Dry Bones over die tijd:

"Vroeger woonde ik in Jeruzalem in een buurt van waaruit het maar een korte rit was naar onze zusterstad [Bethlehem]. Ik ben een nogal sociaal type en spoedig had ik een aantal vrienden gemaakt in Bethlehem waar ik regelmatig mee ging 'stappen'. Op een dag was ik met een Amerikaan op stap in Bethlehem die regelmatig het land bezoekt. Ik stelde hem voor aan een Palestijnse zakenman die een goede vriend van me was.

Mijn zakenman nam me even apart: "Waarom stel je mij voor als een Palestijn?" vroeg hij me. "Toen ik je voor het eerst ontmoette," antwoordde ik, "heb je me gezegd dat je een Palestijn was!" "Toen jij mij ontmoette," repliceerde hij, "was jij een Israëlische Jood, dus zei ik natuurlijk dat ik een Palestijn ben!!" "Maar nu dat we vrienden zijn moet je weten dat ik geen Palestijn ben, ik ben een Christen!!"

De moslimbevolking is intussen enorm aangegroeid en heeft sindsdien de stad van mijn vriend overgenomen. Het merendeel van de christengemeenschap is gevlucht of maakt zich klaar om te vluchten naar de Amerikaanse westkust of naar Latijns Amerika. De aangename tijd van discuteren met Arabische vrienden, nippend aan kleine kopjes gevuld met overheerlijke zoete koffie in het kleine stadje Bethlehem, is al lang voorbij… maar ik mis die tijd nog altijd.

Aan mijn vrienden uit Bethlehem, waar ze deze dagen ook mogen gebleven zijn, ik wens jullie een erg gelukkige Kerst toe."

Kerstviering in Bethlehem op 24 december 2008. Diezelfde dag werden er vanuit Gaza door Hamas op één dag meer dan 80 raketten afgeschoten op willekeurige burgerdoelwitten in Zuid-Israël, het voorspel van de Gaza oorlog die enkele dagen later begon en van 27 december 2008 duurde tot 17 januari 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten