woensdag 15 juli 2009

Hakenkruisen en 'jood' in auto's gekrast

 
Vroeger had je nog wel eens milieuaktivisten (niet ik!) die auto's vernielden, maar dit is het werk van dom leeghoofdig tuig of neo-nazi's (wat is het verschil?). Een vriendin van mij met een groen hart had na haar vijfstigste alsnog haar rijbewijs gehaald en een autootje gekocht omdat het voor sommige zaken toch wel erg handig is. Binnen een week was hij bekrast met nog een reeks auto's in de straat. Daar zat bij mijn weten geen hakenkruis bij, gelukkig. In Oud-Zuid lijkt het wel antisemitisch te zijn gericht.
 
Wouter
______________
 

Hakenkruis in auto's gekrast

Gepubliceerd: 13 juli 2009 13:34 | Gewijzigd: 13 juli 2009 13:34
Door een onzer redacteuren
 
 
Rotterdam, 13 juli. In het Amsterdamse stadsdeel Oud-Zuid zijn in de nacht van zaterdag op zondag zo'n honderd auto's vernield. Bij twintig ervan was een hakenkruis of het woord 'jood' ingekrast.

De andere auto's hadden deuken en afgebroken spiegels, aldus de politie. Ze neemt de zaak hoog op wegens het antisemitische karakter. Er zijn nog geen aanwijzingen naar de dader(s).

Hakenkruisen vaak gebruikt

De vernielingen vonden plaats in de omgeving van de Jacob Obrechtstraat, waar een synagoge staat. Volgens het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) wonen er veel als jood herkenbare mensen in de wijk. Scheldpartijen komen vaak voor, maar geweld bijna nooit. Elise Friedmann, die bij het CIDI gevallen van antisemitisme registreert, wil daarom nog geen conclusies uit het incident trekken. „Hakenkruisen worden zo vaak gebruikt, in veel gevallen zijn ze niet eens tegen joden gericht." Ook bij de Liberaal Joodse Gemeente Amsterdam is niets bekend over antisemitisme in Oud-Zuid.

In Limburg vond in de dezelfde nacht een gelijksoortig incident plaats. In de Lavendelstraat in Sittard werden diverse auto's vernield, waarbij in enkele ook een hakenkruis is gekrast. Bij de politie was vanmorgen viermaal aangifte voor vernieling gedaan. In drie gevallen was een hakenkruis op de auto gekrast.

Volgens een woordvoerder van de politie in Sittard is het de tweede keer in twee weken dat er melding is gedaan van het krassen van een hakenkruis in auto's.

 

1 opmerking:

  1. Ik ben ook eens een keer geschrokken van het antisemitisme dat blijkbaar nog steeds hoogtij viert in dit land. Ik zat in de trein en toen hadden een aantal jongelui een zeer negatieve mening over Israël. Ik heb me toen in dat gesprek gemoeid en mijn standpunten daarin te kennen gegeven. Toen vroeg één van de jongelui, Ben jij soms ook een smous? Toen dacht ik, hoe ken je dat woord, ik had het al jaren niet meer gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen