maandag 21 juli 2008

Boek "Israel en ik": interviews met 15 bekende Nederlanders door Bert de Bruin

 
Ik heb het nog niet gelezen, maar dit boek kan alleen maar een verademing zijn vergeleken met de hedendaagse doorsnee publicatie over Israël. Alleen al daarom warm aanbevolen!
 
 
Wouter
__________________
 

De omslag van het boek ( een vroege versie, met twee foutjes die inmiddels verbeterd zijn ).


Deze week is bij uitgeverij Aspekt mijn eerste boek uitgekomen: Israel en ik - Vijftien bekende Nederlanders over hun verhouding met een zestigjarige. Op de achterflap staat het volgende ( ik kan het niet mooier en compacter zeggen, mede omdat ik deze tekst zelf geschreven heb ):

De staat Israël vierde in mei 2008 zijn zestigste verjaardag. Ter gelegenheid daarvan interviewde Bert de Bruin, in samenwerking met het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI), vijftien personen – schrijvers, journalisten, politici en andere prominente Nederlanders – over hun band met Israël. Het resultaat is een serie boeiende en openhartige verhalen, waarin naast kritiek en bezorgdheid vooral oprechte betrokkenheid bij het wel en wee van de Joodse staat naar voren komt. Dit boek maakt duidelijk dat voor veel Nederlanders Israël "meer dan zomaar een land op de aardbol" is. Geïnterviewd werden: Barbara Barend, Frits Bolkestein, Bernard Bot, Samira Bouchibti, Jessica Durlacher, Elsbeth Etty, Bloeme Evers-Emden, Assad Jaber, Nausicaa Marbe, Dana Nechushtan, Karel Ornstein, Daniel de Ridder, André Rouvoet, Jacques Wallage, en Jan van Zanen. Ronny Naftaniel, directeur van CIDI, schreef het voorwoord.

Het ISBN van dit boek is 9789059117280. Je kunt het voor zover ik weet bij alle erkende boekhandels in Nederland ( en ook op bij Bol en Proxis, of bijvoorbeeld bij NRC Handelsblad, ook al staat daar dat het nog niet verschenen is ) kopen of bestellen. De prijs van het boek is 17,95 Euro. Om met Herman Berkien te spreken: "Het kost wel een paar centen, maar je hebt er wel wat voor!". Ik moet het boek zelf nog ontvangen, de Israelische post werkt niet zo snel, maar iedereen die het in handen heeft gehad is erg onder de indruk, en alle geinterviewden waren zeer te spreken over de manier waarop ik hun verhaal heb weergegeven. Dat het verder inhoudelijk wel snor zat ( boeiend, ontroerend en leuk, gevarieerde meningen en inzichten, leest als een trein ) was mij natuurlijk al bekend. Ik zou zeggen: kopen en lezen! En zegt of blogt het voort! Als het goed is vindt er begin september in Amsterdam een officiele boekpresentatie plaats, in de vorm van een paneldiscussie/mini-symposium, met als werktitel Israel, Nederland, en Europa: Dynamische perspectieven. Daarvoor zal ik naar Nederland komen. Naast een viertal deskundigen zullen ook alle geinterviewde personen voor die bijeenkomst worden uitgenodigd. Ik verwacht er ook een aantal DBI lezers tegen te zullen komen.

Bert de Bruin, donderdag 17 juli 2008

 

1 opmerking:

  1. Bedankt voor je posting, Wouter. Het is vooral anders dan andere publicaties over Israel omdat het mooie, vaak ontroerende of grappige persoonlijke anekdotes bevat en alles bij elkaar een gebalanceerd beeld geeft. Geen van de geinterviewde personen is kritiekloos waar het Israels politiek betreft, integendeel, sommigen hebben heel forse kritiek. Maar in tegenstelling tot bepaalde rabiate anti-Israel bashers zal niemand in dit boek Israels bestaansrecht ontkennen of ter discussie stellen.

    Laat alsjeblieft weten wat je ervan vindt zodra je het gelezen hebt.

    BeantwoordenVerwijderen